sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

נקודת המבט האישית שלו , או למצער את נקודת המבט היהודית שלו , על האירועים . אין בכך כלל ועיקר כדי להטיל דופי במהימנות כתיבתו . אדרבה , הדבר יכול לתרום לחשיפת פן אחד של העלילה ההיסטורית המתוארת ובאופן זה לסייע לחקירה אובייקטיבית וחסרת פניות . ככלות הכל , מעטים היו ההיסטוריונים הלאומיים , שאינם , יווניים רומיים , שהשאירו לנו את פרי עטם כדי ללמוד את ההיסטוריה של עמיהם מזווית הראייה המיוחדת להם . רק כדי לשבר את האוזן נטען עוד כי יש , כמובן , הבדלים משמעותיים בין ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה הכתובה לאור הזכרונות של וינסטון צ'רצ'יל , לבין זו הכתובה לאור זכרונותיו של שארל דהיגול , אך האם יש בהבדלים אלה כדי לפסול את מהימנות כתיבתם של השניים ? כללו של דבר : פילון כתב את ההיסטוריה של עמו על פי רשמיו , זכרונותיו וזווית הראייה האישית שלו . לא היה בכך כדי לסלף או לעקם את העובדות - וממילא לא ניתן להאשימו בעיוות האמת . המגמתיות שלו יכלה , עליכן , לבוא לידי ביטוי בהערכת העובדות ולקחיהן , אך אין בה כדי להעלות או להוריד דבר ביחס לעצם התרחשותן . לדעתנו , מלכתחילה לא התכוון פילון לכתוב רק היסטוריה סדורה של המאורעות המתוארים על ידו . הקריאה בחיבוריו ההיסטוריים יוצרת , לעתים , את הרושם כי ראויים הם גם להיחשב כספרות היסטוריוסופית , לא פחות מאשר ספרות היסטוריוגרפית . תיאור המאורעות הוא לפעמים קטוע ובלתי מתוארך , ובמקומות אחדים ניתן להתרשם כי הוא נערך על פי היגיון שונה מזה של ההיסטוריון הרגיל , המתחשב אך ורק בסדר הכרונולוגי התקין . מסתבר , למשל , כי ההיגיון הדידקטי דתי הוא שהכתיב לאיש לא מעט את סדר כתיבתו , כי הרי כך יאה למי שדורש בהיסטוריה . לדוגמא , תיאור הפרעות של האספסוף האלכסנדרוני ביהודים , שנערך בציוריות רבה ב"משלחת לגאיוס , 139-120 , " ניתק לגמרי מהקשרו הכרונולוגי והנסיבתי . אין כל ספק שהתיאור הוא פרפרזה למסופר ב"נגד פלאקוס , 96-41 / ' אלא שהוא מקוצר בהרבה ורק נוספו בו אי אלו פרטים משלימים . אפילו שמו של הנציב פלאקוס נשמט ממנו ( שם , , ( 132 וכנראה על מנת לא להסיח את דעתו של הקורא מהמסר ההיסטוריוסופי על אודות טירופו של האספסוף המצרי-אלכסנדרוני והתלהבותו שלוחת הרסן להשבית את אמונת הייחוד היהודית באמצעות פולחן האלהתו של הקיסר קליגולה . לפעמים העריכה הספרותית היא שהכתיבה לפילון את סדר הכתובים , בלא להתחשב בסדר הזמנים , כפי שקורה , למשל , בתיאור ההתעללות בנשים היהודיות בתיאטרון " ) נגד פלאקוס . ( 96-95 / ' לפי הסדר הכרונולוגי , הייתה צריכה פרשה זו ראוי לציין כי המלומד הבריטי הדגול 3 ל / ? / 7 , 7 ( H . I . Bell = ) בכך לראשונה כשכתב את דברי אקדמתו הקצרים לפירוש המצוין של בוקס ל"נגד פלאקוס , " ראה : Introduction , pp . VII-VIII H . Box , Op . at .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help