sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

צייס . במסגרת תפקידו זה הנהיג במפעלים רפורמות סוציאליות שנחשבו מרחיקות לכת בזמנן , כגון יום עבודה של שמונה שעות , חופשות בתשלום , ימי מחלה בתשלום וקרן גמלאות . פרגה היה מקורב מאוד לאבה ותמך בדעותיו בענייני חברה . במשך רוב תקופת הוראתו בינה לימד פרגה ללא שכר באוניברסיטה והתפרנס ממלגה נדיבה מקרן צייס של אבה . במהלך מלחמת העולם ולאחריה , בעיקר בזקנותו , קיבלו עמדותיו של פרגה מפנה לאומני וימני חריף . ביומן שהשאיר אחריו בולטת נימה קסנופובית כללית , דחייה של ההגמוניה התרבותית הצרפתית ושל השפעתה על חיי הרוח בגרמניה , ועמדות אנטישמיות מובהקות , לרבות צידוד בגירוש היהודים מגרמניה או לפחות בהצרת צעדיהם . נראה שבשנות חייו האחרונות , בראשית שנות העשרים של המאה העשרים , אף תמך בעמדותיו המוקדמות של היטלר . עמדות אלו לא היו נדירות בגרמניה שלאחר המלחמה , גם בחוגי האינטלקטואלים , ובמיוחד הניאו קאנטיאנים . פרגה פרסם בחייו כארבעים חיבורים , ארבעה מהם ספרים ( כולל חיבור ההסמכה . ( כבר ב 1875 פרסם ביקורת חשובה על ספרו של זיגר גורמי יסוד של האריתמטיקה * , שבה קבל על חסרונן של הגדרות למושגים ועל העדר הוכחות לאקסיומות . פרגה נתמנה למרצה בשכר לאחר פרסום כתב מושגים ב . 1879 הספר נחל כישלון ולא הובן כלל . הביקורות המעטות שפורסמו עליו היו פושרות במקרה הטוב . העובדה שהספר נמצא בספרייתו של הפילוסוף היהודי הגדול אדמונד הוסךל , עם הערות בכתב ידו בשני הפרקים הראשונים , מעידה על כך שהוא קרא לפחות את הפרקים הללו . בתגובה לביקורות על הספר כתב פרגה את מאמרו המבריק "הלוגיקה התחשיבית של בול וכתב המושגים שלי , " אבל שלושת כתבי העת שאליהם פנה לא הסכימו לפרסמו . אפילו נוסח קצר יותר לא נתקבל לפרסום . חיבור זה , כמו רבים אחרים , פורסם רק ב 1969 כאשר יצא לאור כרך כתבי העיזבון " שלו . גורל דומה נחל גם ספרו השני , יסודות האריתמטיקה * , שנכתב בעצתו של קרל שטומף , שיעץ לפרגה לפרסם את עיקרי רעיונותיו בנוסח טכני פחות מזה שבספר כתב מושגים . שלוש הביקורות היחידות שפורסמו בתגובה לספר - מאת הופה , לסוויץ וקנטור - . Grundltigender Arithmetik * . Nuchgelassene Schriften ** . H . Seeger , Die Etementeder Arithmetik *

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help