sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

עיקר ההבדל בין הרומן לבין החיים הוא שברומן החתונה מסמנת את הסיום , ואילו בחיים הכול רק מתחיל בחתונה . — סול 00 וי נישואים הם חלק בלתי נפרד ממוקם חיינו . הם נתפשים כאירוע חגיגי וחשוב בחי האדם ומציינים התחלה חדשה , תקווה לעתיד , מחויבות ואהבה . החתונה היהודית היא טקס עתיק יומין , שהשתמר על אף פגעי הזמן והתפוצה הרחבה של הקהילות היהודיות . בחתונתם מצהירים בני הזוג על כוונתם לחיות יחד , להקים בית ולהביא צאצאים . ואולם ההצהרה הזו , בדבר דו קיום בין איש , 1 היא גם הצהרה בדבר הדו קיום השורר בין האישי לממסד . הממד הטקסי שבברית הנישואין מאשרר את הנורמות המקובלות בחברה ומכפיף את המשכיות הדור לתקנותיה . כל חתונה כרוכה אפוא בהצהרה פוליטית - בין בשימור המסורת והנוהג הקיימים ובין בהפרתם באמצעות טקסים אלטרנטיביים . מכאן שלאופ טקס הנישואין היהודי , יותר מכל טקס אחר , השלכות על החברה הישראלית ועל עיצוב פני העם היהודי . בבחירה בחתונה כנושא ליצירה מגולמת עוצמה הנובעת מחשיבותה בתרבות וממעמדה בתולדות האמנות המערבית והיהודית ישראלית . החתונה מתוארת לרוב מן ההיבט של הסעודה והחגיגה , כמו למשל בציורי הח ת ו נ ה בכפר קנה מאת ג י וטו , ברויגל , טינסורסו ואחרים , או בח ת ו נ ה יהודית במרוקו של דלקרואה . לעומתם , יצירות כמו נישוא הזוג ארנולפינ של ואן אייק או הכלה היהודייה של רמברנדט מציגות דיוקן זוגי אינטימי המסמל את רגע הכלולות . גם בהיסטוריה של האמנות היהודית המודרנית תמונות חתונה ידועות , כמו חתונה יהודית של יוסף ישראל , ( 1903 ) 0 החתונה של מוריץ אופנה"ם , ( 1861 ) ומספר תמונות חתונה של מארק שאגאל . תמונות אלו , בהציגן את מעמד החופה , מדגישות את ההיבט המסורתי והדתי של הנישואין . בתמונות החתונה של הצייר האמריקני לארי ריוורס נעדר מעמד החופה , והנישואין מתוארים בראש ובראשונה כאירוע משפחתי . [ ... 1 אצל מירב הימן הסצנה מבוימת בקפידה . הימן צילמה בגני שלמה , פארק אירועים ענק ומסוגנן בדרום הארץ . על רקע שער כניסה גדול הבנוי פלסטיק , כחיקוי לסלעי ענק , ניצבות השושבינות , לבושות טוגות ואוחזות זרי פרחים . הפער בין השער גדול הממדים והמזויף לבין קטנותן של הבנות ובגדיהן יוצר תחושת אירוניה . כך גם בתצלום נוסף , שהכלה נראית בו מוגבהת על קביים ולצדה אמה והשושבינות , קטנות ממנה בהרבה , חייכניות ולבושות טוגות . הכלה , כמעט נוגעת בשמים , נראית כמנותקת מן האירוע המתחולל על הארץ . זה ניתוק שאפשר לפרשו כהלם של שמחה "עד מעל הראש , " אך גם כבריחה ובעצב . הימן מתייחסת לתעשיית החלומות המלאכותית המשתכללת והולכת , הרוחשת סביב טקסי הכלולות . הצייר שי אזולאי מציג ציורי שמן העוסקים במנהגי החתונה , ביניהם עוגת החתונה , התזמורת , זריקת סוכריות בשבת חתן , כוס היין , הכיפה הלבנה וההינומה . בסגנון סוריאליסטי ובשפה נאיבית , אזולאי מחולל בהם היסטים הומוריסטיים כמו משחקי גודל ( עוגה ענקית מול תזמורת קסנמנה הממוקמות בסטודיו , ( צבעוניות נועזת ( מטר הסוכריות הנזרק על החתן שידיו פרושות לצדדים בתנוחת "אורנס " הנוצרית ) ומצבים אבסורדיים ( החתן רודף אחר כלתו בשדה פתוח . ( הציורים מבטאים חלומות , תשוקות ופחדים הבאים הן מחייו הפרטיים והן מעולמו כאמן . בשביל עבודת הווידיאו שלה יצקה עפרה צימבליסטה בשעווה תריסר זוגות בובות חתן וכלה , בתבנית בובות קישוט לעוגות חתונה . ראשית הסרט בריקוד בחשכה , והדמויות החלקות מסודרות במעגל הסובב על צירו . ברקע נשמעת מוסיקה ללא מילים , המתפתחת לקינה . אט אט נעשות הדמויות שקופות , ועם התקדמות האש הן מתעוותות ! מאבדות צורה . "למרות שהן נוצקו בתבנית אחת , בהתכלות מקבלת כל אחת זהות פרטית , " אומרת צימבליסטה . הנרות בדמות החתן והכלה מזכירים את מנהג הכנסת החתן והכלה לחופה בליווי נרות לשם אזכור מעמד הר סיני , הנחשב לחתונת הקב " ה עם ישראל . למרות החורבן וההרס , בפריים האחרון נראית דמות נשית האוחזת במעין פרח גחלת של תקווה . העבודה נעה בין שמחה ועצבות , מועקה והקלה , המתערבבות זו בזו . לקשר שיוצרת צימבליסטה בין חתונה למוות שורשים במקורות היהודיים . "העדות החריפה והמנוסחת ביותר בעניין הזיקה המהותית בין החתונה למוות היא בעדותו של הרדב " ז : ( 1 574-1480 ) 'ומנהג קדום במצרים , שבזמן החופה לובשת לבן ובשבת של אבלות ובשבת איכה ובשעת מיתה משום שנאמר ' וגילו ברעדה ' [ .... ] ומנהג יפה הוא " . ' יחסנו לחתונה היהודית נובע ממערכת רחבה של זיכרונות , פנטזיות , דפוסי חינוך ומקורות בתרבות ובחברה , והתערוכה מנסה לשקף יחס iu אזולאי , מרדף - חתן וכלה , , 2010 שמן ו ^ לבד Shai Azoulay , The Chase : Brideand Groom , 2010 , oil on canvas

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help