sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

אנושית . התגלית שהפתיעה אותי יותר מכל היא העובדה שדמות האדם שבה אל זירת האמנות העכשווית , ויש בחזרה מובהקת זו דבר מה הגורם לעונג , מעין געגוע אל הישן והמוכר . לא הייתי מודעת לכך בזמן אמת , והנה עתה , לאחר פרק זמן , הדמות האנושית ניצבת מולי באופן בהיר וברור , ונוכחותה מוצקה כבתקופת הרנסנס . יש שהדימוי האנושי מייצג דיוקן חצוף ופרוע , כמו אצל רפי לביא הישראלי , ויש שהדיוקן עשוי כפסל בפרופיל ובנוי מצדפים , מחלוקי אבן ומזכוכית צבעונית , שכה מאפיינים את חופי יוון המרהיבים , כבעבודתו של לוקאס סאמאראס niDno'nn . ( Samaras ) לפרשנות המילולית , המתעוררת למראה יצירת אמנות , מחזירה אותי אל הסחת הדעת שיש בתחום האמנות החזותית , זו המאפשרת לנו לגעת במציאות דווקא דרך הדממה והשקט , שכן באפלה המציאות נדלקת , ובדממה באים הקולות מבחוץ . יש שהדיוקן הוא קבוצתי , כמו אצל האמן חואן בורגוס ( Burgos ) בביתן של אורוגוואי , המתאר עשרות סצנות בצבעוניות גועשת ועסיסית ; ערב רב של דמויות אטש ושל חיות , המשתתפות באורגיה חסרת סדר , לכאורה , אך בנויה לעילא מבחינה קומפוזיציונית : אנשי חלל , דוגמניות , אחיות רחמניות , חיילים במדים היורים כדורים מנשק קטלני , סקס , עירום , פרחים ורודים מתקתקים , עיני חיות רושפות אש , זיקוקין ךי נור , קומיקס ומה לא ? ציור זה מאזכר את גן חתענ / ג / ת הארציים של הירונימוס בוש מראשית המאה ה . 16 לא רחוק משם , בביתן הקנדי , יושבים להם סביב שולחנות עגולים ושמשיות בבית קפה על חוף הים גברים ונשים מדושני עונג , כמו אין דאגות בעולם לבד מן ההחלטה "הגורלית , " מה להזמין עכשיו . הסצנה דומה להפליא לציורו של אוגוסט רנואר , ארוחת בוקר בבית הטירה . ( 1 880 ) אחד הפרויקטים המרשימים יותר , אולי המרהיב מכולם , היה " המופע האורקולי " של פיטר גרינאוו" , ( Greenaway ) שנוצר על פי ציורו של פאולו ורונזה , החתונה בקאנה : ( 1 562-63 ) סצנת אכילה סביב שולחן שאליו מסבים אורחי התמונה המקורית , המנהלים ביניהם שיחות חולין עכשוויות מדומינות , פרי עסו של גרינאוו . " אנו , הצופים בהווה , בעת שאנו מקשיבים לשיחה ההזויה , מצליחים להתחבר גם לצד ההיסטורי האנושי פת"ני הדוניסט 1 של האוכל . האמן הבלגי , יאן פאבר , 7 'npn , ( Fabre ) לביאנלה חלק מן המיצב הקבוע , שיצר בחדר המראות של הארמון המלכותי בבריסל , שם השתמש במיליון זוגות כנפי חיפושיות ירוקות לשם כיסוי התקרה . הוא בנה בוונציה חמישה מיצבים , אחד מהם , The Belly ( הכרס , ( הוצב בחלל דדקומת 1 בגדה השמאלית של הארסנלה , והיה עשוי ברובו ממשסחים ענק"ם של כנפי חיפושיות ירוקות , המשמשות אותו זה שנים רבות ליצירת פסלים ואובייקטים פיסוליים , הנוגעים בנושאי דת , חיים , מוות וזיכרון ( ר ' " ביאנלה בוונציה , " 2007 טרמינל ; 32 והפסל , 1995 , HageNest בגלריה Entwistle בלונדון , טרמינל / מס / ף . ( 5 המיצב הנוכחי מעורר מחשבות על ההיסטוריה האנושית , ובמיוחד על יחסם של האירופאים לתושבי קונגו הבלגית : מראה האדם השחור המוכה , גבו שרוט ממלקות השוט של האדם הלבן , שרוע על מצע של חיפושיות ירוקות , שאף מוצאן הוא באפריקה . השימוש הציני כמעט בכנפי החיפושיות הן כתכשיט והן כמצע לדמות האדם השחור , מחדד את חוסר האחווה , הצדק והשוויון , הבאים לידי ביטוי קשה מנשוא ביצירת אמנות מן הטובות והמרשימות שראינו בביאנלה הנוכחית . השאלה המוסרית , האם הכול מותר בשם האמנות , נותרת ללא מענה . שוב האדם במרכז היצירה . יש להרהר , לחוש , להרגיש את הכאב . המבט , הארוך כאורך העבודה , כופה שהות ממושכת בחלל . מדכא לראות גם במאה ה 21 את המציאות הנוראה הזאת . האם נדרש מיצב אדיר מימדים מעין זה על מנת להמחיש לצופה את גודל הסבל ואת אי הצדק באמצעות מיליוני כנפיים של חיפושיות ירוקות ודמותו של העבד השחור המוכה למוות ? השימוש בכמות כנפיים שכזו מעורר מחשבות על היבשת , המנוצלת בידי האדם הלבן , ומעלה תהיות על היוצר ועל היצירה גם יחד . האם זהו בי 0 וי נוטף ליופיו של הרוע ? ואולי , כגודל הכאב כך גודל היצירה !? הביתנים הלאומיים National Pavilions Cafe , Saint-Nazaire , France ; BRITDOC Foundation , London ; Westdeutscher Runkfunk , C 0 l 0 9 ne Courtesy ; Galerie Serge |_ e Borgne , Paris ; Monte Clark Gallery , Vancouver ; Clark & Faria , Toronto ; Van Abbemuseum , Eindhoven ; Le Grand 35 mm and 4 K digital Still from Backstory , 2009 Mark Lewis , The Hansards , Bill Sr . and Bill Jr .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help