sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החינוך במבחן הזמן - ראשית דבר הרחבה דיון לציבור למדי הציבורי , כי המורים שיפור במעמד ולפועלם מעמד המורה המורה בבתי הספר בישראל איתן והרמת , משקף . דו ערכיות קרנו פלדי את בציבור יחסה זו עשויים הדו ערכי מתבטאת לתרום , של מצד החברה להעלאת אחד , הישראלית בהסכמה איכות החינוך , ואולם מן הצד האחר חשוף המורה , לא אחת , לביקורת נוקבת , כחלק מן הביקורת הכוללת המוטחת במערכת החינוך שבמסגרתה הוא פועל . דומה כי מצב עניינים זה נובע , לא במעט , מהציפיות הסותרות והסותרות לכאורה שתולה החברה במערכת החינוך בכלל ובתפקיד המורה בפרט . כך , למשל , נדרש המורה להיות שותף ביצירתה של תרבות חדשה , ובה בשעה - להיות מעוגן בישנה ; לשמר ערכי מסורת , וגם לטפח השקפה אוניברסלית חילונית ; לסייע בקידומם של עקרונות טכנולוגיים ומדעיים , ולייצג ערכים הומניסטיים ; לעודד אווירה של פתיחות וקירבה לתלמידים , ובה בעת להיות סמכותי ולהציב גבולות ; לפתוח את שערי בית הספר בפני ההורים והקהילה ולאפשר מעורבות , אך למנוע התערבות . על ספה של המאה ה , 21 נראה כי עוצמתן של סתירות אלו יוצרת תחושה עמוקה של אי וודאות באשר ליעדי החינוך וכיווניו . תקפותם של יסודות אידיאולוגיים , תרבותיים וחברתיים , שהיוו יסוד מוסד בעיצוב דרכם של המחנכים ושל מערכת החינוך בישראל , שוב אינה מוצקה כשהיתה . די אם נזכיר מספר דוגמאות למצב עניינים זה : עיקרון "השוויון בחינוך , " שעיקר מימושו במדיניות האינטגרציה , הולך ומפנה מקומו לחינוך נפרד , מתוך העדפת פלורליזם חברתי , דתי , תרבותי ורוחני על פני הנסיונות הבלתי פוסקים והשנויים במחלוקת , מבחינת יעילותם ותועלתם , להביא לשילוב חברתי ולימודי בין קבוצות שונות . לפיתחה של ההפרדה , שלכאורה ניתן לראות בה תשובה לגיטימית לרב תרבותיות הקיימת בחברה , רובצת סכנת אי השוויון בהקצאת המשאבים הלאומיים ובקעקוע היסודות הממלכתיים של החינוך בישראל . תפיסת "הילד במרכז " מופיעה כמעט בכל מסמך המבטא "אני מאמין " חינוכי של בתי ספר שונים בישראל . גלגוליו של המושג והפרשנויות השונות הניתנות לו , מבטאים אף הם מצב של מבוכה וסתירות פנימיות . היבט אחד של תפיסת "הילד במרכז " נעוץ בהכרה , כי לילד דעות ורצונות עצמאיים , וכי חופש הבחירה ושוויון הזדמנויות אמורים להיות מובטחים לכל , ובכלל זה לילדים . פרשנות זו מציבה את הילד בעמדה שווה לזו של המורה , ומעמידה בספק תקפותם של גבולות במערכת היחסים ביניהם . רפיפות הגבולות עומדת בסתירה לגישות פסיכולוגיות הגורסות את נחיצותם בתהליך החינוכי , והרואות בהחלשותם את אחת הסיבות לפיחות במעמד המורה ולשיבוש אקלים הכיתה . הפרשנות המוצגת לעיל אף עלולה לטשטש היבטים נוספים ובעלי חשיבות של גישת "הילד במרכז , " הרואה בייחודיות הילד , במובן של "שונות , " ערך מרכזי ומושא עיקרי להתוויית מהלכים חינוכיים . המושג אוטונומיה , המלווה את מערכת החינוך מזה למעלה מעשור , טעון אף הוא ריבוי משמעויות , כוונות ופרשנויות . בהיבט של ביזור מערכת החינוך , קיים , לא אחת , מתח הנעוץ במיקום קווי התיחום לסמכותו של בית הספר מול סמכויותיו של הממסד החינוכי . לנוכח הגברת מעורבותו של השלטון המקומי בחינוך , נדמה לעתים כי הצנטרליזם הממלכתי התחלף

עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך ע"ר

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help