sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

מעלה תיאוריות משלו * , אין הוא נותן עצות מועילות בנושאים מעשיים , אלא נוטה לבטא את עצמו בטיעונים מופשטים וטכניים ולעסוק בנושאים השייכים לתחום שנקרא לימים מטפיזיקה . סוקרטס של כסנופון אדם אחר הוא . כסנופון עצמו רומז לכך כאשר הוא אומר בזיכרונות , אולי כעימות מכוון עם אפלטון , שינסה להראות כי פעילותו של סוקרטס לא הסתכמה בהנעת בני אדם לחפש אחר המעלות . לדברי כסנופון , סוקרטס ממש הוליר את בני האדם אל המעלות ( זיכרונות , . ( 1 . 4 . 1 כסנופון מכחיש במפורש שסוקרטס עסק בשאלות קוסמולוגיות ואף אומר שהוא בז להן על שום חוסר התועלת המעשית שבהן -1 . 1 . 11 ) ** . ( 1 . 1 . 15 לסוקרטס של כסנופון אין כמעט פילוסופיה מופשטת להשמיע ובוודאי אין לו תיאוריה המתקרבת לתיאוריות הנוצצות של סוקרטס האפלטוני . תחת זאת הוא מייעץ לחבריו בעניינים שיש להם ערך מעשי , כדי לשפר את מצבם החומרי ואת אופיים . כסנופון מדגיש יותר את הצד האנושי של סוקרטס ; את חוש ההומור המיוחד שלו , את נטייתו להבליט את עצמו ואת שליטתו בחיים החברתיים של חוג ידידיו המעניין . םוקרטס של כסנופון הוא בראש ובראשונה אדם שחי חיים מאושרים וראויים לקנאה , ואדם המשמש לאחרים הן דגם לחיקוי והן מעיין שופע עצות טובות . ובמילים אחרות , גדולתו אינה בתרומתו להתפתחות הטיעונים של הפילוסופיה המופשטת , אלא באישיותו , בחכמתו הרבה ובאורח חייו המהנה . לא פעם מתחו החוקרים ביקורת על כסנופון ואמרו שסוקרטס שלו מעשי מדי ואינו מציע אלא ייעוץ בנושאים בנליים , המושתת על שכל ישר . יש בקביעה זו מידה של אמת , אר אין הכרח לראות בה גנאי . השכל הישר הוא אחת התכונות האנושיות החשובות והיקרות ביותר ואין כל סיבה לזלזל בו . אריסטו הכיר בחשיבותו ומיקם את הפרונסיס - מושג קרוב למושג "שכל ישר" או "חכמת מעשה " - במרכז עיסוקו במעלות האינטלקטואליות . אצל אריסטו , אין האדם בעל הפרונסיס מתהדר ביכולת טיעון מופלאה , או בהבנה מיוחדת של המופשט , אלא ביכולת שאין חקר לה * כוונתי בעיקר לדיאלוגים שהחוקרים מכנים אותם "אמצעיים" המאוחרים . " ראה הערה , 1 עמ י . 158 ** אף על פי כן משמיע סוקרטס של כסנופון במה רעיונות על עניינים מן הסוג הזה בזיכרונות . 4 . 3 , 1 . 3

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help