sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

מבוא בין השכונות הרבות שנוסדו בירושלים בתקופת המנדט , בולט מקומה המרכזי של שכונת רחביה . היא נחשבה ל"שכונת הגנים " הקלאסית , בבת עינה של חברת הכשרת היישוב , שראתה את שגשוגה של השכונה כאחת מהצלחותיה הגדולות . תכנונה המרשים ומגוון הסגנונות הארכיטקטוניים של בתי השכונה הפכו אותה למוזיאון אדריכלי מרתק , המושך אליו בשנים האחרונות סקרנים ומתעניינים לרוב . אולם אין ייחודה של רחביה מתמצה רק בתחום התכנון והארכיטקטורה . הסיפור האנושי של מייסדיה ותושביה , הארגון השכונתי , הווי החיים , חיי התרבות , החברה והפוליטיקה - התאפיינו בתכונות מיוחדות שלא נמצאו בשכונות אחרות של העיר . שני הגורמים המרכזיים , שתרמו לייחוד זה , היו השתייכותם של רוב מייסדי השכונה למעמד הבינוני הגבוה ולאליטה החברתית של היישוב היהודי הירושלמי וכן התיישבותם של ה " יקים " - עולי מרכז אירופה - בשכונה החל מראשית שנות השלושים . השילוב בין המייסדים , ששאפו להקים שכונה מודרנית למופת , לבין העולים , שהביאו אתם תרבות עירונית מפותחת - יצר פסיפס אנושי ותרבותי מגוון ומעניין במיוחד . ברחביה התגוררו זה לצד זה בני המשפחות הספרדיות המיוחסות והעשירות בעיר ; פקידי המוסדות הציוניים השונים וכמה ממנהיגי היישוב ; פרופסורים , דוקטורים ו " דוצנטים " שעלו זה מכבר מגרמניה וחיפשו את עתידם במולדת החדשה ; בעלי עסקים שפתחו בשכונה בתי קפה , "מחלבות היגיניות " ופנסיונים ; וגם סופרים ואנשי רוח בוהמיינים שהתכנסו למשחק שחמט ב " קפה רחביה " וב"קפה חרמון . " ההרכב החברתי המגוון של השכונה יצר גם רבגוניות פוליטית ותרבותית . מצד אחד , נחשבה רחביה לספינת הדגל של היישוב החדש ולמעוז הממסד הציוני . אולם מצד אחר , זוהתה גם עם המלומדים ההומניסטים , יוצאי מרכז אירופה , מייסדי " ברית שלום , " שהטיפו לקירוב לבבות בין יהודים לערבים ויצרו אופוזיציה אידיאולוגית עקשנית לזרם המרכזי בהנהגה הציונית . ברחביה התגוררו גם אחדים מתומכי המחנה הרוויזיוניסטי , כמה מן המנהיגים החשובים של הציונות הדתית וכמה אישים מראשי אגודת ישראל . בגימנסיה רחביה ספגו ילדי רחביה חינוך ציוני לאומי גאה . במרפסת "קפה רחביה" נהגו כמה מבנות ישראל לרקוד עם חיילים וקצינים אנגלים . "ריספשנס" - ( receptions ) קבלות פנים בעמידה - בנוסח האנגלי ובתוספת כובד ראש מרכז אירופי , הונהגו בכמה מן הסלונים של השכונה . מונחים זרים לרוח ה " יישוב " כמו " שלאף שטונדה , " "טניס פלאץ " ו " שטרודל" היו שגורים בפי כול . רחביה הייתה מעין מיקרוקוסמוס של ירושלים המנדטורית בשנות השלושים והארבעים , שהייתה אז קוסמופוליטית , פתוחה , ובמידה רבה זרה ל"הוויה היישובית " ששלטה בתל אביב ובהתיישבות העובדת . מטרתו של חיבור זה היא לספר את סיפורה האנושי של רחביה . הוא כולל שני חלקים : בחלקו הראשון - סקירה מפורטת של תולדות השכונה והווי החיים בה , ובחלקו השני - שני מסלולי סיור בעקבות הדמויות המרכזיות , הסיפורים הגדולים והקטנים , והבתים היפים שעדיין נותרו בשכונה . המסלול הראשון , הארוך יותר , מציע סיור ברחביה א ;' ואילו המסלול השני - הקצר יותר , עוסק ברחביה ב' ואף כולל שלושה בתים הנמצאים בתחומה של שכונת טלביה . הסיור בכל מסלול נמשך כשלוש שעות , אך ניתן לקצר או לצרף את שני המסלולים לפי רצונם וטעמם של המטיילים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help