sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה ^ צדק הוא עיקרון מוחלט , עיקרון שמעל לפוליטיקה , מעל לשיקולי 1 1 תועלת , ומעל מגבלות אנוש . אך האם נוותר על הצדק והמוסר מפני שהם נעלים מדי ובלתי ניתנים להשגה ? האימרה "צדק צדק תרדוף" מונחת ביסודם של החיים הציבוריים , אך ככל שמוסדות השלטון משתכללים וככל שהביקורת הציבורית על השלטון רבה יותר , עדיין נראה הצדק כחומק בין אצבעותינו . הדמוקרטיה בת זמננו אינה מושתתת על הצדק כעיקרון טהור ומופשט , ואין היא יכולה להיות כן . היא מורכבת , אפוא , ממגוון של עקרונות שניתנים ליישום מעשי , כגון חלוקת רשויות , ייצוג שוויוני , שלטון החוק , ממשל תקין וכיוצא באלו . ברם , עקרונות אלה הם תמיד חלקיים בלבד , ועשויים להתנגש זה בזה ואף לסתור אחד את השני . מי יאמר אם כוחן של זכויות הפרט עדיף , או שמא כוחה של הכרעת הרוב ? הצירוף של כללים וחוקים שונים במשטר דמוקרטי והאיזון המעשי ביניהם הנם , בכל מקרה ומקרה , קשים למדי , במיוחד מאחר שיישומם מונח בידי בני אדם - שרים , חברי כנסת , שופטים , שוטרים וכן הלאה - העשויים לחטוא לצדק , בין אם בטעות ובין אם במתכוון . בקובץ זה מובאות כמה השקפות על אי ציות אזרחי , אחת הסוגיות שעמן צריכה מדינת ישראל להתמודד בניסיונה לבנות חיים ציבוריים צודקים . שאלת האי ציות היא זאת : מתי החוק גורם אי צדק כה חמור שחובה על אדם לעבור על החוק כדי לא להיות שותף או שליח לעבירה ? ומכאן נובעות שאלות נוספות : מתי חברה צריכה להיות פתוחה לפעולה מסוג זה כדי לטפח בקרב אזרחיה חוש מוסרי והתחייבות לעשיית הצדק ,

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help