sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ב . הרטוריקה והשיטה האריסטוטלית תאריך חיבורה של רטורי קה אינו ידוע , אבל ברור , על פי אזכורים שונים , שהחיבור נכתב בעת שהותו השנייה של אריסטו באתונה , תקופה שנמשכה מ 335 עד מותו ב . 321 הספר שייך אפוא לתקופתו המאוחרת של אריסטו . על פי עדויות שונות זהו רק אחד משורה של ספרים בנושא זה שחיבר אריסטו בתקופות שונות של חייו ושאבדו כולם עם השנים . היה ככל הנראה קובץ של דיונים בטכניקות הרטוריות של קודמיו , ; synagoge tekhnon היה דיאלוג בשם , Grylios שלושה ספרים הנקראים אף הם שלם עם ראש , רגליים ואברים . הפער העצום בין פייררום : ( 7 ורגיאס אפייני לאפלטון , אבל לאמתו של דבר אין הוא נובע רק מן ההבדלים שבין הדיאלוגים המאוחרים והמוקדמים ; עצם השיטה הדיאלקטית מחייבת הבדל זה , שהרי בכל דיאלוג הוויכוח יוצא ממקום אחר והולך לאורך קו שונה . בגורגיאס נמתחת הביקורת על הרטוריקה כפי שהוגדרה בידי שלושה מנציגיה העיקריים , ואילו ב 7 " 5 ד 7 ס נמתחת הביקורת לא על הגדרות שונות של הרטוריקה , אלא על נאום ספציפי : בצד הנאום הזה מנסה סוקראטס את כוחו בשני נאומים אחרים , טובים ממנו , וכך עולה השאלה איך צריכה הרטוריקה להיראות , ולאו דווקא מה היא . התשובה האפלטונית האפיינית מנתקת בעצם את הרטוריקה מתחום המניפולאציה הפוליטית ותובעת ממנה להיות כפופה לאמות מידה פילוסופיות . אבל בכך היא גם מנשלת אותה מסביבתה הטבעית , ובעצם גם מטשטשת את מקומה המובחן , כי בצורה זו - מה ייחודה בעצם ? מה בינה לבין שיח פילוסופי ? מעניין שגם איסוקראטס ניסה לעשות מהלך דומה של זיהוי הרטוריקה עם הפילוסופיה . הוא אף הקים באתונה בית ספר לרטוריקה ולפילוסופיה שקדם בכמה שנים ל"אקדמיה" של אפלטון . גם לו יש חשבון עם הסופיסטים , כפי שבא לידי ביטוי בנאומים האוטוביוגראפיים שלו [ אנטידוסיס תגר הסופיסטים , עם זאת הוא בסופו של דבר רטוריקן ולא פילוסוף . אם אצל אפלטון מביא הזיהוי של הרטוריקה עם הפילוסופיה לטשטושה של הרטוריקה , אצל איסוקראטס הוא מביא לטשטוש הפילוסופיה . המשימה העומדת בפני הרטוריקה של אריסטו היא לתת לרטוריקה את המקום הראוי לה בצדן של הפילוסופיה ודיסציפלינות אחרות . הספר מכיל התדיינות עם כל ההשקפות שנסקרו לעיל - עם הסופיסטים , עם הרטוריקנים הקדומים , עם השמרנים מתנגדי הרטוריקה , עם ביקורתו של אפלטון המוקדם על הרטוריקה , ובצד זה הוא שואב מניסיון של שנים בתחום הפעילות הרטורית היוונית . ניתן לומר במידה רבה והרטור יקה נשענת על הפרוגראמה של פייררוס , אלא שאפלטון מציג פרוגראמה זו כאידיאל ולאו דווקא כמצב ממשי , ואילו אריסטו מנסה ליישם את האידיאל הזה , לממש אותו ולבחון באמצעותו את הכאן והעכשיו .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help