sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ההתנגדות הציבורית בדרך כלל נעה בין עמדה שמרנית מסורתית ( אריסטופנס , ( עמדה שמרנית מתקדמת של רטוריקן בעל שם הצריך לבדל עצמו מן האסכולה הסופיסטית ( איסוקראטס נגד הסופיסטים , { ועמדה שמרנית מתחסדת הגובלת בעצם בפראגמאטיזם ציני ( מליטוס ואניטוס תובעי סוקראטס . ( לעומת זאת הביקורת של סוקראטס ( לפי אפלטון ) מקורה בשיטת מחשבה עקבית וגם בדו שיח ממשי עם תורות הסופיסטים . הדיאלוגים הסוקראטיים מציגים בחיות יוצאת דופן רבות מן הדמויות המרכזיות מתחום הסופיסטיקה - פרוטאגורס , גורגיאס , פולוס , תראסימאכוס ואחרים , והחשבון הנוקב עם הסופיסטים עולה כמעט מכול דף אצל אפלטון . אין כל מכנה משותף בין חיפוש האמת של סוקראטס לבין ההתגדרות בכושר השכנוע של הסופיסטים . ועם זאת השאלה הספציפית של מעמד הרטוריקה נדרשת רק בשניים מן הדיאלוגים האפלטוניים , גררגיאס וע"דדןס , והדיאלוגים הללו מובילים למעשה למסקנות הפוכות זו מזו . בגורגיאס מופגש סוקראטס עם שלושה נציגים של עולם הרטוריקה , גורגיאס הידוע , תלמידו פולוס , ומעריץ שלהם , קאליקלס , אתונאי צעיר . גורגיאס נלחץ אל הקיר כאשר אינו מוכן להודות כי הרטוריקה יכולה לשכנע לדברים לא טובים ; פולוס , הקיצוני ממנו , נלחץ אל הקיר כאשר אינו מסוגל להודות כי הרטוריקה עוסקת בדברים לא נאים . קאליקלס , החריף , האגרסיבי והפראגמאטי שבמשוחחים , אינו נלחץ אל הקיר בשום תנאי , כי הערכים טוב ויפה אינם מעלים ואינם מורידים בעיניו . שלושת הדוברים מייצגים אפוא שלוש תחנות בהתפתחות אומנות הרטוריקה . אבל בלי קשר לכך - האומנות בכללותה נפסלת . סוקראטס קובע כי לרטוריקה אין מעמד של אומנות , ( tekhne ) מפני שאומנות כרוכה בידיעה ובהכרה , ואילו הרטוריקה אינה כרוכה בהם : לפי סוקראטס דרגת ההכרה התואמת לרטוריקה היא של איזו מיומנות הכרוכה בהרגל . ( synetheia ) שנית , קובע סוקראטס , ברטוריקה יש נזק , מפני שהיא עוסקת בהטעיה . הן לגוף והן לנפש יש אומנויות המיועדות לטפל בהם ואומנויות המיועדות לתקן אותם . לגבי הגוף האומנות המטפלת היא הגימנאסטיקה והאומנות המתקנת היא הרפואה ; לגבי הנפש האומנות המטפלת היא החקיקה והאומנות המתקנת היא המשפט . אבל בצד האומנויות האלו יש גם סוגי עיסוק הכרוכים בחנופה , בהיענות למשאלות המיידיות והפחותות של הגוף והנפש , בלי שים לב לצורכיהם האמתיים . החנופה לגוף היא הטבחות [ והקוסמטיקה ] i החנופה לנפש היא הרטוריקה . בדיאלוג המאוחר יותר , פ"דרוס , עורך אפלטון חשבון חוזר עם הרטוריקה , אך הפעם נמתחת הביקורת לא נגד התחום בכללותו אלא נגד אופנים שונים של עיסוק בו . הדיאלוג עוסק בבניית מודל של רטוריקה אפשרית או רצויה , שאינו זהה עם המסורת הרטורית המצויה . באשר למטרתה , נתפשת כאן הרטוריקה כ"הנחיית הנפש , " וזאת בניגוד לתפישה המובעת בגורגיאס הרואה ברטוריקה "חנופה לנפש , " וכן גם בניגוד לתפישה המסורתית של קוראקס , המגדירה את הרטוריקה כ"מלאכת השכנוע . " באשר לאופיה ולשיטתה של הרטוריקה , היא נתפשת כאן , שוב בניגוד לג 7 דגי , 0 # כמבוססת על ידע ועל היכרות עם הנפש על כוחותיה השונים . הנאום כמוהו כזריעת זרע בנשמה , ואין הוא הצבר מקרי של דברי שידול , אלא מהלך טיעון שיטתי , כבעל חיים

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help