sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

וציבורית , לבין פעילותם של הסופיסטים , הרי בניסוח כלליה של אומנות הרטוריקה יש לסופיסטים מקום מרכזי . מלאכת ההוראה של הרטוריקה הייתה כרוכה בהסבת תשומת הלב אל הכלי המרכזי שבידי הרטוריקן , הלשון . ובאמת , המחקרים הךקדוקיים הראשונים מקורם באסכולות הסופיסטיות . יחד עם זאת המעמד המרכזי והנחרץ שניתן למושג השכנוע כרוך גם במעמד מיוחד שצריך להינתן לסברה ולמראית העין , ושוב במעמד מיוחד שמקבל האינטרס האישי , ובד בבד עם זאת נטרול של המושגים אמת , חוק או מוסר . תהליך זה הוא הדרגתי , וראשיתו בעמדה של יחסיות בתחום ההכרה , ושיאו בתפישה של יחסיות מוסרית . כך פרוטאגוראס , בן הדור הראשון של הסופיסטים , קבע ש"האדם הוא קנה המידה לכל הדברים , " מה שלא הפריע לו להאמין כי זווס העניק לכל האנשים מידה שווה של צדק ובושה ( ראה בדיאלוג פרךטאגוראס מאת אפלטון . ( או עמדתו של גורגיאס , המודה אמנם שהרטוריקה נועדה להגן על האינטרס האישי של המשתמש בה , אבל אין בכך משום ביטולו של חוק מחייב , שיקבע את גבולותיו של האינטרס האישי ( ראה אפלטון , גלרגיאק . ( אבל הדור המאוחר יותר של הרטוריקנים , מצמיח תפישות עולם פרגמאטיות בהרבה מזה . הרטוריקנים מוכנים להודות בכך שהם עוסקים בגנבת דעת ושהם יכולים להפיק מן הציבור כל תגובה שתהיה נוחה לצורכיהם . הם מפתחים הבחנות המבדילות בין הטבע לחוק , כאשר הטבע , ה"פיסיס , " מייצג את האינטרס הפרטי ואת הכוח , ואילו החוק ה"נומוס , " מייצג מסגרת מוסכמת מלאכותית וריקה מתוכן , שאין לה כל בסיס מוחלט . הנציגים המובהקים של תפישה זו הם קאליקלס ותראסימאכוס , כפי שצוירו בדיאלוגים האפלטוניים גורגיאס 2 \ רל ט אה א . אין ספק שתפישת עולם זו קשורה קשר הדוק עם הפוליטיקה האימפריאליסטית והכוחנית שמתחילה לצמוח באתונה וביוון בכלל במאה החמישית , ושתוצאותיה האומללות מתגלות במלחמה הפלופונסית . ( 431-404 ) עם זאת השתלטותה של המחשבה הרטורית המתוחכמת , היכולת להוכיח דברים והיפוכם ולהוביל את הציבור לכל מקום , עוררו התנגדות חריפה בקרב חלק נכבד מן האתונאים עצמם , הרואים בה סימן למין "דקדאנס , " לאפנה חדשה המנוגדת לרוח היוונית המסורתית , לעתים משהו קרוב לכפירה . עמדות כאלה באות לידי ביטוי , למשל , בפיל 1 קטט 0 של סופוקלס , באופן שבו מוצגת דמותו של אודיסאוס , הפוליטיקאי הפרגמאטי , ובקומדיות של אריסטופאנס , בדרך שבה מעוצבת דמותו של אווריפידס , המשורר חניך הסופיסטים , אבל בראש ובראשונה - ובאופן אירוני ביותר - התנגדות זו באה לידי ביטוי בהתקפות השונות על דמותו של סוקראטס , ובכלל זה התביעה המשפטית , שלפיה סוקראטס עושה עוול ו"עוסק בתעלולים , ( ) בהפכו את הטענה הנפסדת לניצחת , ובלמדו אחרים לעשות כמוהו" ( אפלטון , אםרלת ה של סוקראטס , ( 20 וכך גם דמותו של סוקראטס כפי שעוצבה בעננים של אריסטופאנס , קומדיה שהוצגה עשרים וארבע שנים לפני משפטו של סוקראטס , וגם בה סוקראטס מופיע כתערובת של סופיסט , רטוריקן וחוקר טבע . האירוניה שבדבר היא , כי האיש שנבחר בעיני האתונאים כמייצג את הסופיסטיקה והמיומנות הרטורית , והאיש ששילם על כך את המחיר הכבד ביותר , הוא מי שלאמתו של דבר היה המבקר החריף ביותר של אותה אומנות .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help