sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כנתבע או כשופט מושבע . ענייני המדינה היו נדונים באספה , , ekklesia שמליאתה מנתה כ 6000 איש , ובמועצה בת 500 איש , נסיבות שגם הן עירבו כל אזרח ואזרח בשיקולים , ותבעו פעילות שכנוע רטורית מאסיבית ביותר כדי להעביר החלטה . אבל יותר מזה , כושר הדיבור נתפש גם כעניין אסתטי . הנואמים המוצלחים היו זוכים לתשואות ולהוקרה ממש כאמנים . אין דרך אחרת להבין כיצד קרואיו של משתה מיטיבים את לבם בתחרות נאומים דווקא , כפי שתיאר אפלטון בדמשתה שלו . ייתכן שיש קשר בין ההנאה מן ההתנצחות הרטורית לבין הנטיות הספורטיביות של היוונים ולחיבתם לתחרות בכלל , ל"אגוך , למשחק . מכול מקום בתקופת השיא של המדינה האתונאית אנו מוצאים את הרטוריקה לא רק בבתי המשפט ובאספה , אלא הדיה נשמעים גם בטראגדיה , בקומדיה , בפילוסופיה ובהיסטוריוגראפיה . הנטייה לרטוריקה היא לאמתו של דבר עמוקה וקדומה בתרבות היוונית , וניתן למצוא את שורשיה כבר באפוס ההומרי . גיבורי האיליאדה , אנשי הצבא , אינם יכולים למעשה לקיים קרב כהלכתו בלא ללוותו במלחמת דברים , באופן שהופך לפעמים את שדה הקרב לשורה של קרבות ביניים . ולמרות שמעלתו העיקרית של הגיבור היא באומץ הלב ובכוח הפיסי המקנים לו את תהילתו , אין ספק שכבר כאן עולה כוח הדיבור למקום חשוב ומרכזי . וכך אישים כמו נסטור או אודיסאוס , שמבחינת אמות המידה ההירואיות מוצגים שניהם כדמויות משניות , זוכים בכל זאת לשם ולמעמד בזכות כוח המאניפולאציה הלשוני שלהם . מכל מקום ראשיתה של הרטוריקה כתחום אומנות מובחן ומודע שניתן ללמוד וללמד אותו , היא בסיראקוז שבסיציליה , במאה החמישית . בשנת 467 חל שם מהפך פוליטי שכתוצאה ממנו יכלו אזרחים רבים שגלו קודם לכן מן העיר לחזור אליה , והם תבעו בחזרה את רכושם . היה גל של תביעות משפטיות בענייני רכוש , ועל רקעו פיתחו שני האזרחים הסיראקואזיים קוראקס וטיסיאס שיטה שנועדה לייעץ לאנשים כיצד לנהוג בבתי הדין . קוראקס , המבוגר שבשניים , הוא שטבע את הגדרת האומנות כ"מלאכת השכנוע" , ( peithous demiourgia ) וטיסיאס , תלמידו , היה המורה של שלושת הרטוריקאנים הגדולים גורגיאס , ( 483-375 ) ליסיאס ( 458-380 ) ואיסוקראטס . ( 436-338 ) מכאן ואילך מתפשטת האומנות בכל ערי יוון באמצעות המורים הנודדים , הסופיסטים , ומתפתחות שתי מסורות עיקריות . האחת , המסורת הסיציליאנית , מתקשרת בעיקר בדמותם של גורגיאס ותלמידיו , ועניינה בהפקת לשון מלאכותית כמו פיוטית והרשמה באמצעות יפי הסגנון . המסורת השנייה מקורה בעיקר באיוניה ומרכז יוון , והיא מתקשרת לשמות ידועים כפרוטאגורס ( 485-415 ) ובן זמנו הצעיר ממנו , פרודיקוס מקאוס , ועומדת בעיקר על החדות והדיוק בניסוח . בתקופת השיא שלה העמידה הרטוריקה טקסטים שנשמרו ונקראו ממש כיצירות ספרות , ולימים העמידו את הקאנון של עשרת הנואמים האטיים , ששימשו כדגם לרטוריקה בתקופה ההלניסטית והרומית ולאחריה . כך נשתמרו בידינו קובצי נאומים של איסוקראטס , של ליסיאס , של גדול הנואמים האטיים דמוסתנס ( 384-322 ) ואחרים . כן שרדו עוד נאומים רבים הפזורים בכתביהם של היסטוריונים ופילוסופים , בראש ובראשונה תוקידידס ואפלטון . על אף שיש הבדל בין פעילותם של הנואמים , שהיא בעיקרה פעילות פוליטית

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help