sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

א . הרטוריקה בתרבות היוונית לדמות את תרבות יוון העתיקה בלא רטוריקה הרי זה אולי כמו לדמות את תרבות המאה העשרים ללא אמצעי התקשורת האלקטרוניים . אמנם הצורך לנאום או לשטוח טיעונים והטכניקות השונות לעשות זאת זכו לפיתוח גם בתרבויות אחרות , שהרי השליטה בכשרים הלשוניים היא צורך אנושי אוניברסאלי . עם זאת , המשקל שניתן לכשרים אלה בכללם יכול להשתנות מתרבות לתרבות . אם תופשים את הרטוריקה כאמצעי לשכנוע , הדעת נותנת שהיא תתפתח בראש ובראשונה בתרבות שבה יש משקל לקולו של האדם ולעמדותיו , ושעל כן יש טעם להשקיע מאמץ בשכנועו . הדבר הזה תלוי במידה רבה בשאלה מי הם הגופים המקבלים הכרעות בחברה זו , ושאותם צריך לשכנע . במקומות שבהם ההכרעות כולן מתקבלות בצמרת שלטונית , והאמתות כולן נשאבות מד 1 גמה נתונה , לא יכול להיות משקל רב מדי לשכנוע . במקומות כאלה מצטמצמת הרטוריקה בדרכי שכנוע המשוכנעים , מה שיכול לבוא לידי ביטוי מצד אחד בפלפולים סכולאסטיים ומצד שני בנאומי כיכרות . אך לא אלה ולא אלה הם הכר שעל גביו יכולה הרטוריקה להתפתח כחלק מתפישה תרבותית רחבה . דבר זה אפשרי רק במקום שתפישת העולם שלו פלוראליסטית במידה זו או אחרת , שההפרעות הפוליטיות שבו מתקבלות בנסיבות דמוקראטיות , ושיש בו מערכת משפטית בעלת משקל . זה אולי חלק מן התשובה לשאלה כיצד קיבלה הרטוריקה מעמד מרכזי כל כך בתרבות היוונית בעת הקלאסית . התפתחות הרטוריקה ומעמדה הם חלק בלתי נפרד מהתפתחות דפוסי השלטון הדמוקראטיים ביוון . התפישה היוונית לא הכירה בנציגים , לא במובן הפוליטי ולא במובן המשפטי : האזרח היה אמור לבוא בגופו לאספה ולדבר בעצמו לפני בית המשפט במקרה הצורך . על כן הייתה יכולת השכנוע המילולי חיונית לא רק לקידום ענייני הכלל , היא הייתה למעשה כישור הכרחי לכל אזרח ואזרח על מנת למצוא את מקומו במערכת החברתית . ואכן , בכל תחומי החיים הציבוריים שבהם יש מקום לרטוריקה הייתה פעילות אינטנסיבית באורח יוצא דופן . בתקופת הפריחה של המדינה האתונאית היו בה כעשרה בתי משפט שמנו חמש מאות שופטים מושבעים בכל אחד , ועוד אלף שופטים שנועדו למילוי מקום . התביעות שטופלו היו מכסות את כל תחומי החיים , במסחר , צבא , כלכלה , דת , רכוש , וכמותן הייתה גדולה בהרבה ממה שאנו יכולים להעלות על הדעת בנסיבות שלנו . ומכיוון שהשימוש בפרקליטים ובאי כוח היה אסור , היה כמעט כל אורח אתונאי מעורב בצורה זו או אחרת בתהליכי שכנוע משפטיים , בין כתובע , מבוא : לוגיקה , פוליטיקה ואסתטיקה מלאכת השיכנוע

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help