sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לפרסם מפרי עטה . ההתפעלות מן התופעה היחידה , לכאורה , סימנה את עמדת הרוב ברבר נדירותה ומחרותה , וחיזקה בתודעת בני הזמן וכן בתודעת החוקרים את המוסכמה בדבר "גבריותה" המוחלטת של תנועת ההשכלה העברית . הכתבים העבריים של נשים , המקובצים באנתולוגיה זו מפריכים את המוסכמה בדבר שתיקתן של הנשים בימיה של תנועת ההשכלה . בחיפוש בארכיונים של כתבי יד , ובבדיקה שיטתית של בתבי העת הספרותיים העבריים של המאה התשע עשרה , התגלו כתבים עבריים של כשלושים נשים בעלות תודעה משכילית , חלקית או מפותחת , ששאפו לקחת חלק במהפכה התרבותית והחברתית לה הטיפה תנועת ההשכלה בדרך אקטיבית - בכתיבה עברית . חשוב להדגיש , עם זאת , כי כתיבה עברית של נשים לא הייתה זרם דומיננטי בתוך ספרות ההשכלה העברית . שלא כמו בספרויות אירופיות אחרות , בהן גילה המחקר הפמיניסטי זרם איתן של כתיבה נשית שלא הוכלל בקנון הספרותי מתוך שיקולים של "טעם ספרותי" של הגברים קובעי הקנון , קולן של הנשים בספרות ההשכלה העברית היה חלש ביותר . הדבר קשור בוודאי , כפי שיוסבר להלן , להדרתן המועצמת של הנשים מן התרבות העברית - תרבות הקודש והחול גם יחד , ומן השפה העברית - שפת הספרות המתחדשת במאה התשע עשרה . ובכל זאת , למרות משניותה של הכתיבה העברית של נשים במסגרת תנועת ההשכלה העברית , נודעת חשיבות לעצם התופעה , הן מבחינה היסטורית והן מבחינה ספרותית , ושכיחותה גדולה מששיער המחקר עד כה . הבאת הכתבים בצורה מקובצת מאפשרת להכיר , לראשונה , את התופעה ההיסטורית חברתית של המשכילה כותבת העברית . עצם מציאותה משנה ומתקנת את התמונה המקובלת של תנועת ההשכלה העברית כתנועה המורכבת כולה - כותביה וקוראיה - מגברים ולכן מאפייניה נגזרים מתכונותיהם , מן הפסיכולוגיה שלהם ומניסיונם החברתי והתרבותי . בצד המשכילים הגברים , מסתבר , פעלו גם משכילות עבריות - כותבות וקוראות - שעשו מאמצים להשמיע את קולן המשכילי עברי ולעיתים אף הצליחו . ההגמוניה הייתה בוודאי גברית , אך על התיאור המלא של התקופה לכלול מעתה גם את הקולות הנשיים שמתוך נדירותם והדרתם לא הוכנסו לקנון . בתופעה של נשים כותבות עברית יש גם כדי לשנות את התיאור ההיסטורי הרואה בכתיבה הספרותית העברית של נשים בתחילת המאה העשרים מהפכה , . 16 על בניית ההיסטוריה הספרותית שהכחישה את הריאלית של כתיבת נשים ראו ; Gubar , No Man ' s Lund . New Haven and London , 1988 , pp . 153-126 . s . Gilbert & s . . 17 כך למשל תיאורו של די ביאל את יחסה של ההשכלה לארוס נשען על הנחת היסוד של " גבריותה" של התנועה . בהתאם לכך הבעייתיות המתוארת היא זו של גברים בלבד . ראו ; די ביאל , ארוס והיהודים , תרגום : כי גיא , תל אביב . 1994 מעניין בהקשר זה גם מאמרו המסכם של שי ורסס "המשכיל היהודי כאיש צעיר" ( בתוך ספרו : הקיצה עמי : ספרות ההשכלה בעידן המודרניזציה , ירושלים תשס"א , עמי 67 , ( 114 בו מתוארת האוטוביוגרפיה הכוללת של "המשכיל , " וכולו עוסק בגברים ובחברה גברית .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help