sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

גברים הופכים בהדרגה לקרבנות של מיתוס היופי . קריטריונים חדשים ליופי גברי ולאפנתיות גברית אכן מתעצבים במהירות ומפעילים על גברים לחץ פסיכולוגי , אולם אף גבר ישראלי המחזיק בעמדת כוח לא איבד את משרתו או את מעמדו משום שעלה במשקל . לעומת זאת קל למצוא דוגמאות הפוכות ביחס לנשים , שמעמדן המקצועי והתרבותי מתערער כאשר הן עוברות את גיל 40 או עולות במשקל . תנועות נשים שונות שחרתו על דגלן לשחרר נשים מכבליו של דיכוי תרבותי וחברתי רשמו לעצמן הצלחות והישגים , גם בישראל . אולם כוחו המדהים של מיתוס היופי , לטענתה של וולף , הוא ביכולתו הגמישה לצור תגובת נגד לכל הישג , ולפגום בכל הצלחה , גם בתחומים שלכאורה אין להם קשר ישיר ומיידי עם מושגי היופי החיצוני . מיתוס היופי נוגע בכל תחומי חייהן של נשים . הוא מופעל ביחס לגופן , למראה החיצוני שלהן , למשאבים הכלכליים שלהן ובעיקר ביחס לנפשן , רוחן , דמיונן , דימוין העצמי וביטחונן העצמי של נשים . על רקע נוכחותו הדומיננטית של מיתוס היופי , יש להתייחס להישגי נשים בתחומי הפוליטיקה , היצירה , הספורט , המעורבות החברתית והחקיקה המתקנת כניסיון מתמשך ליצירת סדר יום חדש בתפישת נשים את עצם נשיותן ; כלומר כאתגר לייצוגים הדכאניים , המקובעים והחד ממדיים של נשיות ושל יופי נשי . בישראל מופעלת תרבות מיתוס היופי דרך פרסומות לתמרוקים , לסיגריות , לבגדים , למכוניות , לדיאטות , לחומרי ניקיון ולמוצרים רכים נוספים . עולם הפרסומת הוא ללא ספק הערוץ האגרסיבי , הבוטה , הנצלני , האלים והמדכא ביותר של שיווק מיתוס היופי , והוא מופעל כדי לרוקן נשים מנכסיהן החומריים והרוחניים . אולם הניתוח הביקורתי של וולף מאפשר לנו להבחין בנוכחותו של המיתוס גם במקומות אחרים , כגון בתפקידים שמגלמות נשים בסדרות טלוויזיה ישראליות , בכתבות על "מובילי תרבות" שתרומתם לתרבות מסתכמת בהתאמת גזרתן של כוכבניות לדיוקנן של ילדות אנורקטיות ; בקבלתו של ערוץ פלייבוי לחיק ערוצי הטלוויזיה וביחס הרך כלפי פורנוגרפיה בכלל ו בדחיית הצעת החוק המתירה נישואים אזרחיים , דחייה המפקידה נשים לעריצות הסקסיסטית של הממסד הדתי ומנציחה את השפלת רוחן ; באפיונם המגדרי של תחומי עבודה ותעסוקה רבים בישראל , בקירות הבטון ובתקרות הזכוכית , במאמצים הבלתי פוסקים להקשות על נשים להפסיק הריונות בלתי רצויים , בנוכחותו המעיקה והתדירה של המיליטריזם בתרבות ובפוליטיקה שלנו - ולא נמנו כאן אלא מקצת ממופעי שלטונו של מיתוס היופי בישראל . לפיכך , יש להניח שהספר הזה יעורר אי נחת בקרב רבות ורבים וטוב שכך , שכן הוא מעניק לנו כלי ביקורתי רדיקלי ומבט חדש ומפוכח על כל היבטי התרבות שלנו . כאן ועכשיו . חנה נוח ודנה אולמרט

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help