sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

יצירות האמנות והן על האמנים עצמם . עיונים אלה הינם לא פעם מרתקים ביותר . בדיקת יצירותיו של אדם יוצר מאפשרת , במקרים רבים , לאתר נושאים ורעיונות חוזרים המגלים לא מעט מהםאתולוגיה שלו . הביוגראפיה הפסיכואנליטית של קונראד , שכתב ברנארד מייר , * מהווה דוגמה משכנעת במיוחד לכד . המחבר מצליח להראות שאת קונראד הטרידו מחשבות 9 טישיסטיות רבות ; שהוא נטה לראות בנשים יצורים דומינאנטיים , " פאליים ; " שהתעסקותו בגיבורים חזקים ושחקנים קשורה בעובדה שבילדותו לקד , פעמים אחדות במחלות קשות ושמעולם לא היה גופו חזק ; ושמות אמו — והוא אז בן שבע — השפיע עליו במידה כזו , שעקבותיו ניכרים בבירור הן במהלך חייו והן בכתביו . הפסיכופאתולוגיה של קונראד מרתקת ושום חוקר של הרומאנים שלו לא יוכל יותר להתעלם מהגישה הפסיכו אנליטית אליהם . אן הקשר בין הפסיכופאתולוגיה של קונראד לבין העובדה שבחר להיות סופר אינו ברור כלל ועיקר . אנשים רבים לוקים בפסיכו פאתולוגיה דומה ואינם כותבים . הקטע שהבאנו מהרצאות המבוא של פרויד מציע הסבר , אשר לעצמו ובמנותק מהקשרו , עושה רושם תמים כמעט . פשוט אי אפשר להסתפק בהנחה שאמן הינו אדם המסוגל להגיע לסיפוק של דחפיו היצריים דרך הפנטאזיה בלבד , אף אם זו אמת הנותנת הסבר חלקי . אי אפשר להעמיד את הישגיהם של בטהובן או של טולסטוי על מישור אחד עם פנטאזיה בשעת אוננות , אפילו אם הדחף המיני אכן מעורב בהוגים אלה . כפי שצויין לא אחת , קיימות שתי נקודות תורפה לפשר שנותנת הפסיכואנליזה ליצירות האמנות ; הפסיכואנליזה אינה מבחינה בין אמנות גרועה לטובה \ וחשוב יותר — גם לא בין יצירת אמנות לבין סימפטום נוירוטי . פרויד הבין זאת , כמובן , ואין ראייה טובה יותר לאמביוואלנטיות שלו כלפי האמנים מאשר אמירותיו הוא , הנעות בין השחרה להתרפסות , שמעטות הן החוליות המקשרות בין נקודות הראות המנוגדות הללו . הבה נשווה , לדוגמה , את המובאה שלעיל לקטע הבא הלקוח מתוך "מחשבות שווא וחלומות בגראדיבה לג'נסן : " " אולם סופרים יוצרים הינם בני ברית רבי ערך ויש לשבח עד מאוד את עדותם , כי הם עשויים לדעת דברים רבים המתרחשים בין השמיים והארץ , אשר הפילוסופיה שלנו אף לא הניחה לנו לחלום עליהם

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help