sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ה 23 במבוא לפסיכואנליזה , כותב פרויד על האמן במונחים העשויים להפוך כל הורה לאסיר תודה על כך שילדו נעדר כישרון יצירתי . " ושוב , האמן הינו מוםנם מיסודו , ואינו רחוק מנוירוזה . הוא נתון תחת לחצם של צרכים . יצריים רבי עוצמה , ושואף להשיג כבוד , כוח , עושר , תהילה ואהבת נשים . אך חסר הוא את האמצעים להשיג סיפוקים אלה . כתוצאה מכד , בדומה לכל אדם חסר סיםוק , הוא פונה עורף למציאות ומעתיק את התעניינותו כולה , כמו גם את הליבידו שלו , להגשמת משאלות לבו בחיי הדמיון ומכאן עלולה הדרך להוביל לנוירוזה . " 3 אם אכן נכונה תפיסה זו של היצירתיות , מוטב בוודאי שלא יהיה לד שמץ ממנה ; כי בדרד כלל המציאות עדיפה על הפנטאזיה ו"העדר אמצעים להשיג" את הסיפוקים אשר פרויד מונה לעיל הינו ללא ספק מצב קיוס אומלל . אולם , למרות פרויד והקביעות של סופרים כסימנון , ממשיכים גם היום לראות ביצירתיות "דבר טוב . " מחקרים ועיונים בכמות עצומה מוקדשים לבדיקת אופיו של תהליך היצירה , במקום לתת את הדעת למניעים של היוצר עצמו . דברים אלה אמורים , לדוגמה , בספרו גדל המידות והמלומד 3 של ארתור קסטלר "מעשה היצירה . " הוא מקדיש אומנם פרקים אחדים לדחפים המניעים את המדען והאמן ליצור , אולם מרבית ספרו מוקדשת לפיתוח מושג ה"ביסוסיאציה" — אופן התחברותם של רעיונות עד שהם מולידים תובנה חדשה , ולהצגת המיבנה ההירארכי של המחשבה ומערכת העצבים , עניין רב ערד כשלעצמו . בדומה לכך , כאשר חוקרים את היוצרים בעזרת מבחנים פסיכולוגיים , ראיונות , שאלונים וכד , ' מתגלות ונרשמות תכונות מעניינות מאוד האופייניות לאנשים אלה . אך מגיית תכונות אלה לא בהכרח שופכת אור רב על מה שממריץ את היוצר בכוח להשתמש גם בפועל בכשרונו . מוכרים לכולנו אנשים מוכשרים המשתמשים בכשרונותיהם אד מעט , ואחרים הנאבקים עד בלי די כדי ליצור יצירה מקורית , אד חסרים את היכולת הפנימית ליצ 1 ר . אפשר היה לצפות שהפסיכואנליזה , אשר עוסקת ביסודה בדחפים ובמניעים , תשפוך אור על מה שממריץ את היוצר , יותר משעשתה למעשה . פסיכו אגליטיקאים רבים , כולל פרויד עצמו , העניקו לנו עיונים מפורטים הן על

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help