sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

האדם הם נושא ההתעניינות המיוחד של גישות אלו לטבע האנושי . אך לא זהו המצב . אסילו מעריציו הנלהבים ביותר של פרויד הכירו מזמן בכך שהפירושים שלו ליצירות האמנות והערותיו על טיבעם של היוצרים , הם לעתים תכופות בלתי מקפקים . למען האמת , אי שביעות הרצון מחיבורים פסיכואנליטיים שונים בנושא האמנות הייתה אחד המניעים שדירבנו אותי לכתיבת הספר שלפנינו . אין בכוונתי לזלזל בערכו של פרויד , שרעיונותיו , אפילו כשהם בלתי שלמים או מוגבלים בטיבעם , מעוררים תמיד למחשבה . אך שום נקודת ראות איננה חובקת כל . אפילו הרעיונות של איש גאוני כפרויד משקפים בהכרח את המיגבלות של תחומי ההתעניינות שלו . פרויד היה אדם משכיל ותרבותי שהתעניין בספרות ובהיסטוריה ואסף חפצי עתיקות . או הייתה לו הבנה אסתטית מועטת , כפי שמעיד הביוגראף שלו , ואפילו בתחום הספרות , שבו היה לו r » y רב , הוא לא התעניין במיוחד במה שגורם להיווצרותה של יצירת האמנות . ליונל טרילינג העריץ את פר 1 יד הערצה עמוקה , אד הוא כתב עליו : "אבל הוא נמצא תמיד , אני חושב , מחת לתהליך היווצרותה של הסיפרות . למרות התגובה העמוקה שעורר בו המוצר הסיםרותי , הוא לא המחיש לעצמו את עצם תהליך היווצרותו של מוצר זה . הוא לא ניחן במה שנוכל לכנות התחושה של הדבר * . " ממשיכיו של פרויד היו לעתים תכופות פחות צנועים ממנו בגישתם לאמנים וליצירותיהם . לאמיתו של דבר חיבורים פסיכואנליטיים רבים על נושאים אלה נראים כמאמץ פרוקרוסטני ( של מיטת סדום ) להתאים עובדות קשות עורף למיטה של התאוריה הפסיכואנליטית , שהיא גם קצרה וגם צרה מכדי להכילן , למשל , לא מתקבל על הדעת , שהעניין שלאונרדו גילה במים נבע מהרטבת הלילה שלו בילדותו . ובכל זאת נכתב פירוש מעין זה מתוך הרגשת ביטחון . אולי לא ראה המחבר מימיו פינוק משחק באמבטיה , ולא 3 נהנה בעצמו מהתנועה , הברק והניצנוץ של המים בשמש . מכל מקום , הפסיכואנליטיקאים התעניינו בעיקר בתוכנם של המוצרים היצירתיים ובהסברת תוכן זה במונחים הקשורים לילדותו של האמן . הם הקדישו פחות תשומת לב לשאלה למה בחר האמן את הפעילות המסוימת הזו דווקא , כדי לבטא , לפרוק או לעדן את רגשותיו . בקיצור , הם לא עשו הבדלה ברורה בין אמנות לנוירוזה , ומאחר שהאמנות היא אחת מברכותיה

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help