sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אינו אלא צד אחר של אגרטל , לא תיארנו את צדו של האגרטל אלא את קו הפנים . ועתה , אם אתה יושב כנגדי , אוכל לראותך כאדם אחר בדומה לי עצמי , בלא שתשנה או תעשה משהו שונה , ואוכל גם לראותך כמערכת כימו סיסית מורכבת , אולי בעלת צביון עצמי אבל עדיין כימי במהותו . כשאתה נראה בדרך זאת , שוב אינך אדם אלא אורגניזם . בלשון הפנומנולוגיה האכזיסטנציאלית הרי האחר , בין אם ייראה כאדם ובין אם ייראה כאורגניזם , הנו אובייקט לפעולות מכוונות שונות . אין דואליזם במובן קיום משותף של מהויות שונות באובייקט , הפסיכה והסומה ; אלה הן שתי תבניות חוויתיות שונות : אדם ואורגניזם . היחס לאורגניזם שונה מן היחס לאדם . תיאור האחר כאורגניזם שונה מתיאורו כאדם , כפי ששונה תיאור צדו של אגרטל מזה של פרופיל אדם ; ובדומה לכך , תיאוריית האחר כאורגניזם רחוקה מכל תיאוריה של האחר כאדם . נוהגים כלפי אורגניזם בדרך שונה מזו שבה נוהגים כלפי אדם . מדע האדם הוא מחקר ההוויה האנושית המתחיל מן היחס עם האחר כאדם וממשיך בדרך של דיווח על האחר , ועדיין כאדם . אם נקשיב למשל , לאדם אחר בשיחתו . ניתן ( א ) לחקור את התנהגותו הלשונית במונחי תהליכים עצביים ואת מכלול כלי הקול , או ( ב ) לנסות להבין מה הוא אומר . במקרה האחרון , הסבר ההתנהגות הלשונית במונחי רצף שינויים אורגניים הצריפים בהכרח להמשיך הלאה כ- qua non conditio sine של ההתנהגות הלשונית שלו , אינו תורם דבר להבנה אפשרית של מה שהאדם אומר . והיפוכו של דבר , הבנת מה שהאדם אומר אינה תורמת לידע כיצד מטמיעים תאי המוח שלו חמצן . כלומר , הבנת מה הוא אומר אינה תחליף להסבר התהליכים האורגניזמיים הרלבנטיים , וכן להיפר . ושוב , אין זו שאלה , כאן או בכל מקום אחר , של דואליזם גוזי נפש . כל אחד משני הערכים , ( במקרה זה , האישי ו האורגניזמי ) שהועלו ביחס לדיבור או כל פעילות אנושית אחרת , הנו תוצאה של הכוונה ההתחלתית , וכל כוונה מובילה למגמתה ומשיגה תוצאות משלה . אדם בוחר את נקודת מבטו או כוונתו בתוך ההקשר המקיף של מה שהוא מחפש באחר . האדם הנתפש כאורגניזם או הנתפש כאנוש מגלה לחוקר אספקטים שונים של המציאות האנושית . שתי התפישות אפשריות מבחינה מתודולוגית , אם כי יש להי זהר מבלבול . האחר כאנוש נראה לי כאחראי , כמסוגל לבחירה , בקיצור — כמפעיל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help