sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ראוי לציין , שהפילוסופיה היהודית עצמה הושפעה לא מעט מן הפילוסופיה הכללית וינקה ממנה . הרמב"ם ( וגם אחרים ) הושפע מאוד מן הפילוסופיה של אפלטון ושל אריסטו . לכן , ההבחנה בין פילוסופיה כללית ופילוסופיה יהודית אינה יכולה להיות מוחלטת . והרמב"ם עצמו מציע : "שמע האמת 4 ממי שאמרה , " בלי להבדיל בין בן ברית לשאינו בן ברית . עם זאת נשאר המתח , ואין להשתחרר ממנו . היטיב לתאר מתח זה הפילוסוף היהודי לאו 5 שטראוס . לדבריו , דווקא הקונפליקט בין הפילוסופיה ובין התיאולוגיה , בין אתונה ובין ירושלים , מקיים את התרבות המערבית ומזין אותה - הוא לחם חוקה שבלעדיו אין לה חיים . אמנם , הוא הוסיף , שום אדם אינו יכול להיות גם פילוסוף ( במסורת המערבית ) וגם תיאולוג , ובזאת להתרומם מעל הקונפליקט הזה . אולם כל אחד חייב להיות אחד משניהם - פילוסוף המוכן להתמודד עם האתגר שמציבה בפניו התיאולוגיה , או תיאולוג המוכן להתמודד עם האתגר שמציבה בפניו הפילוסופיה . ברוח זו אני מתכוון לקיים את הדיון שלנו . עוד מלת אזהרה . צריך לזכור שבפילוסופיה אין משנה מקובלת אחת , אין הסכמה כללית , ולכל השקפה פילוסופית גרסאות רבות ושונות . מן המבחר הזה אנו אמורים לבחור , והברירה אינה קלה . לכל השקפה קשיים ופגמים משלה , ואין משנה פילוסופית מושלמת . אולם בסופו של דבר נצטרך לומר : זו ההשקפה הטובה ביותר שבנמצא . אולי בעתיד תימצא טובה יותר , אולם לפי שעה "זה מה יש . " עם זאת הרי אנו עורכים את חשיבתנו הפילוסופית במסגרת המסורת הפילוסופית המערבית , המודה בחשיבותן ובערכן של משנות מסוימות . בשל חשיבותן וערכן הן הפכו לאבני היסוד של "הקנון" הפילוסופי המערבי . כאן נעסוק בעיקר בתורות בנות ימינו . אולם מדי פעם נפנה אל מניחי היסוד של הפילוסופיה המדינית במערב , כגון לוק , קאנט ומיל . לפעמים נציג עמדות שונות ואף מנוגדות , לעתים בלי להכריע בין הדעות המתנגשות . דומני שחשוב לנהוג כך , אפילו אין אנו מסוגלים להכריע ביניהן . דיון מן הסוג שאני מתכוון לקיים כאן , הכרוך ביישום תורות פילוסופיות במציאות הממשית , נתקל בדרך כלל בקשיים מרובים : ריבוי גישות , מושגים עמומים , קשיים בפירוש המצב העובדתי , קשיים ביישום . לא פתרונות משביעי רצון אלא פרדוקסים ובעיות שלא שערנום מראש מתגלים על כל צעד ושעל . בעיית היישום צריכה הדגשה מיוחדת . הדיון הפילוסופי תיאורטי נוטה לפתח דגמים אידיאליים , המתעלמים מסבך תנאי המציאות הממשית . שום רעיון פילוסופי אינו ניתן ליישום מושלם , ולעתים היישום בשטח מוביל לתוצאות הפוכות . יתר על כן , איננו יכולים להעלות מראש את כל הנימוקים ואיננו מסוגלים לצפות מראש את מהלך ההתפתחות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help