sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בזכויות הוא כללי ועוסק לא רק בזכות לחופש הדת , אלא גם בזכויות רבות אחרות , ובכלל זה בזכות לסיפוק צרכי יסוד או בזכות לרווחה . או אם לומר זאת אחרת . חופש הדת הוא רק אחת מן החירויות הרבות הנידונות בפילוסופיה המדינית . מקובל לחשוב ששאלות הצדק החברתי מסובכות אף יותר משאלת מקומה של הדת . לשמחתנו אפוא , במסגרת הדיון שלנו כאן אנו פטורים מעיסוק בשאלות הצדק החברתי , למעט אותם מקרים שבהם יש השלכות לעמדות בשאלת הצדק החברתי על שאלת מעמדה של הדת למשל כשמדובר על הקשר בין עוני ודת . ועוד ; מאליו מובן שלדיון עקרוני מן הסוג שאנו מבקשים לנהל כאן יהיו השלכות בנוגע לשאלה בוערת אחרת -.שאלת מעמדם של ערביי ישראל ושאר אזרחי המדינה ותושביה שאינם יהודים . לעיל הזכרנו את האפיון "מדינה יהודית ודמוקרטית . " ובכן , האם המדינה יכולה להיות יהודית באופיה , למרות מציאותו של מיעוט לא יהודי גדול בתוכה י כאן לא נעסוק בשאלה זו . הדיון שלנו הוא פנים יהודי . מי שרוצה יוכל להסיק מסקנות גם בנוגע לשאלת מעמדם של ערביי ישראל , אך אנחנו לא ננסה לומר מה צריכות להיות מסקנות אלה . 3 הדיון מן הסוג שאני מתכוון לערוך שולל מראש את הטענה , שהדת היהודית ומדינת ישראל הן מקרים מיוחדים במינם במידה כוו שאי אפשר להחיל עליהן שום מסקנה הנובעת משיקולים פילוסופיים כלליים . אפשר שנכונה הדעה שעל פיה הדת היהודית שונה באופיה מן הרת הפרוטסטנטית , למשל , הנפוצה בארצות הברית ובמדינות רבות אחרות . אולם אי אפשר להתחפר בעמדה וו כדי למנוע דיון עקרוני כללי , שבו ייעשה שימוש ברעיונות של פילוסופים שאינם בני דת ישראל . לא יהיה זה נכון להגביל את הדיון בשאלת היחסים בין הדת והמדינה במדינת ישראל למסגרת שמתוות דת ישראל והפילוסופיה היהודית . אמנם פה ושם נפנה לדיעותיהם של פילוסופים יהודים , כגון הרמב"ם . יהא מי שימצא פגם בחסרונו של דיון שיטתי במה שיש לפילוסופיה היהודית לומר בשאלות מדיניות . הסיבה להיעדרו של דיון כזה כאן היא פשוטה . הפילוסופיה המדינית היהודית ארוגה בשיקולים תיאולוגיים ודתיים יהודיים עד כדי כך שאין להפריד בינה ובין השיקולים האלה - בזה ייחודה כפילוסופיה יהודית . במצב זה , נקל לו לדיון לגלוש לשאלות תיאולוגיות . השאלה בדבר טיבו של השלטון המדיני הראוי הופכת כאן בקלות לשאלה אם יש אלוהים , ואם כן מה הן מצוותיו . אפשר בוודאי לערוך דיון פילוסופי בשאלת המציאות של אלוהים , אך אין כל כוונה לערוך אותו כאן . זהו חיבור בפילוסופיה מדינית , ולא בפילוסופיה של הדת . אולם אשתדל כמיטב יכולתי לבחון את השאלות גם מנקודת ראותה של דת ישראל . אך הדבר ייעשה בלי להיכנס לעובי הקורה של משנות הפילוסופיה היהודית . עם זאת

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help