sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

וברורות הרבה יותר מאשר השקפת העולם ודרך החיים של הרוב המסורתי הלא דתי הדומם הוה . כפי שאנו רואים מן הסקר הזה , הנםיון להשתמש במכנה משותף רחב מאוד מאפשר לתאר את החברה היהודית בישראל כחברה בעלת ערכים דתיים . בסקר דלעיל , רק כעשרה אחוזים מיהודי ישראל מוגדרים כחילוניים . אולם דומה , כי מנקודת הראות של הציבור הדתי בישראל התמונה נראית שונה במקצת . הציבור הזה חש עצמו בתור מיעוט החי בתוך חברה לא דתית , אפילו חילונית . בהקשרים רבים נצטרך לתת את הדעת לעובדה זו : מדובר במיעוט דתי בחברה שאורח חייה אינו דתי , והוא חש את עצמו בתור מיעוט . מן הראוי לומר מלה על פונדמנטליזם דתי . את מי בישראל ניתן לכנות 2 " פונדמנטליסט דתי ? " גישות היסטוריות וסוציולוגיות כוללות במסגרת זו את הקהילות החרדיות , את גוש אמונים ואת גלגוליה של מפלגת "כך , " ומשוות את הפונדמנטליזם היהודי הזה לאיסלאם הפונדמנטליסטי ( אירן , החמאס וכיו"ב . ( המגמה הכללית של הפונדמנטליזם היא להשתלט על מבני החברה והמדינה כדי ליצור מבנה חברתי ושלטוני חדש . הפונדמנטליזם מטפח כלפי העולם האחר יחס של דחייה , אך גם של תלות . אפשר לראות בו מעין לאומיות דתית המוצעת כתחליף ללאומיות החילונית . במסגרת דיוננו נצטרך לקחת בחשבון גם מגמות אלה , מה גם שבשנים האחרונות ניכרת התקרבות בין דתיים וחרדים , והולך ומתגבש גוש חרדי דתי לאומי אחד . אמנם חלק מן הקהילות החרדיות לא נטשו את גישתן המסורתית : הסתגרות מוחלטת בפני העולם החיצוני , ובפני החברה בישראל בכלל זה , והימנעות מכל מגמה להשתלב בו ולהשפיע עליו . על רקע המאבק הזה על אופיה של מדינת ישראל חשוב לחזור ולבחון מחדש את השאלות העקרוניות בנוגע ליחסי דת מדינה . האם מוצדקת הדרישה של חלקים בציבור הלא דתי להפרדה בין דת ומדינה ? עצם העובדה שהפרדה כזו נקוטה בחוקה האמריקנית אינה טעם מספיק לאימוצה בכלל , קל וחומר במדינת ישראל , אפילו אנו רוצים להיות דמוקרטיה "כמו אמריקה . " השאלה אינה אם וכיצד נהיה "ככל הגויים . " שהרי ליחסי דת מדינה גרסאות שונות , התלויות בהתפתחות ההיסטורית של כל מדינה ומדינה . כך , למשל , במדינות דמוקרטיות לעילא רבות באירופה ( בריטניה , מדינות סקנדינוויה ) אין הפרדה בין דת ומדינה , ולמרות זאת "הסטטוס קוו" השורר בהן אינו מעורר אותן בעיות חמורות כמו אלה שמעורר "הסטטוס קוו" במדינת ישראל . מצד שני , ראוי גם לציין שרעיון ההפרדה בין דת ומדינה אינו רעיון נוצרי דווקא . הוא קיים גם בהינדואיזם ובבודהיזם , למשל , ולכן אי אפשר לטעון מראש שזוהי תפיסה פרוטסטנטית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help