sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

כללית , מדובר במחלוקת עמוקה , עמוקה מאוד , וצריך להכיר בעובדה זו , אשר בשל היותה כזאת דרושים אמצעים ומאמצים מיוחדים כדי לפתור אותה . כאשר המחלוקת עמוקה שוב אין הסכמה ברורה על דרכי ההכרעה בה . כך , למשל , שוב אין הסכמה בנוגע להכרעות של המערכת המשפטית , ובית המשפט העליון בראשה . והמחלוקת דווקא נחשפת ומתלהטת במקרה של פנייה לערכאות . למרות חמישים שנותיה של המדינה , צריך להודות שאין לנו נסיון רב בקיום מדינה יהודית עצמאית , קל וחומר בקיום מדינה שחלק מאזרחיה יהודים דתיים וחלקם יהודים לא דתיים והכוללת גם מיעוט ערבי גדול . זהו נסיון חדש לגמרי בשביל האומה , ולפיכך דרושה תפיסה חדשה בנדון . השאלה היא , האם נידונים אנו למאבק מתיש אינסופי , או יימצא פתרון מניח את הדעת , שיאפשר חיים משותפים . נקודת המוצא של דיון זה היא שהן הדתיים והן הלא דתיים מחייבים את החיים במשותף , במסגרת מדינה אחת , והוויכוח הוא על טיבם של ההסדרים המדיניים , שיאפשרו שיתוף כזה . מבחינה עובדתית , מהו הרכב אוכלוסייתה היהודית של מדינת ישראלי 1 על פי הערכה מעודכנת אחת , האוכלוסייה היהודית בישראל מורכבת משלוש קבוצות . שני מיעוטים קיצוניים ובתווך קבוצת רוב . המיעוטים הם הדתיים ( והחרדים בכלל זה ) - כ 20 % מצד אחד , וחילוניים מוצהרים - כ 109 ' 0 מצד שני . חילוניים מוצהרים אלה מתנגדים לדת ולאופיה היהודי ולעתים אף הציוני של מדינת ישראל , ובתרבותם הריהם קוסמופוליטים ופוסט מודרניסטים . בעיקרו של דבר , המאבק על אופיה של מדינת ישראל מתנהל בין שני מיעוטים "קולניים" אלה . בתווך נמצא הרוב "הדומם , " כ 70 % מן האוכלוסייה היהודית , שיהדותו היא מסורתית או בעלת גוון מסורתי . בני רוב זה מתנגדים לביטול אופיה היהודי של ישראל ולניתוק גמור מן המסורת של דת ישראל . בדרךכלל הם מקיימים פולחן סלקטיבי בלי דקדוקי עניות הלכתיים ובלי העומק התיאולוגי האופייני לדתיים , והם נותנים למנהגים הדתיים שהם מקיימים גם משמעות לאומית , כך שניתן לראות את התופעה כחלק מדת אזרחית . על פי הסקר המצוטט כאן , חולשתו של הרוב הזה היא שאינו רואה עצמו כחלופה , אין לו מושג של זהות עצמית , הוא במידה רבה חסר תרבות גבוהה , ואין לו מנהיגות . מהערכה זו אפשר להסיק , ששני המיעוטים הקיצוניים , הדתיים מצד אחד והחילוניים המוצהרים מן הצד השני , מתחרים בעצם על נפשו של הרוב הדומם הזה . ברם , בשל אופיו של הרוב "הדומם" הזה , הגבולות בינו ובין שני המיעוטים "הקולניים" מטושטשים למדי , כך שבהקשרים רבים מוטב לדבר על דתיים לעומת לא דתיים , כשם שלצרכים אחרים חשוב להבחין בין דתיים לחרדים . אך דומה שהשקפת העולם ודרך החיים הדתית מוגדרות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help