sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

1 . 6 מיבחר המקורות לספר זה היא הנותנת , שאף מטרת החיבור הזה שונה מקודמותיה . אין זה עוד ספר ב"תולדות החינוך" ולא עוד אסופה של מאמרי חז"ל , אלא ספר חינוך וספר על חינוך בתקופה מסויימת . הספר מתוכנן על פי כמה נושאים ונושאי מישנה רלוואנטיים ומקובלים במחקר החינוך בימינו . במיסגרת התוכנית ניתנת קדימות הדיבור לחכמינו , המתבטאים על מיכלול הבעיות והפיתרונות החינוכיים בכל הצורות הספרותיות , ההסטוריות ששלטו אז . יותר מחמש מאות מאמרים ודרשות , פיתגמים ומשלים , מעשים ואגדות , הלכות ועצות — הם תשתית החיבור . מיספר זה נשמע ונראה גדול , אבל באמת הוא מצומצם מאוד ביחס לכמות האדירה של דבריהם על כל היבטי החינוך בדורותיהם . מכאן — המשימה הראשונה של המחקר . המיבחר . הכניסה אל המקורות , שהבאנו בספר זה , היא דרך "ספר האגדה" שבעריכת ביאליק ורבניצקי . חזרנו ובדקנו בכל ספרות חז"ל את המובאות ששאבנו מספר האגדה . את חלקם תירגמנו אחרת , או השלמנו , או שיכתבנו במיקצת — לפי מגמתנו . כך עשינו גם למאות המובאות ששאבנו ישר מן המקורות . לפעמים בחרנו את הגירסה הנראית לנו ביותר , ולפעמים יצרנו "גירסה משולבת" משתיים שלוש גירסות שונות . לעיתים קרובות 1 . 5 הגישה למקורות כל מחברי ספרים על נושא כלשהו בתקופת חז"ל ( אמונות וריעות , תרבות ודת , לשון וסיגנון , חברה והיסטוריה , שיטות יצירה , איסוף ועריכה , חינוך וכיוצא באלה ) נזקקים לאותם המקורות הספרותיים . הכול חייבים לסרוק את שדות היצירה של חז"ל כדי לאתר בהם פרטים לעניינם,- לנתח , לפרש , להכליל ולהגיע למסקנה "מדעית" באשר לדיעה , לעמדה , לתפיסה , לגישה , להתנהגות של חז"ל בעניין הנדון . בפני החוקר עומדות איפוא המשימות הבסיסיות : לבחור מקורות על פי תבחין המותאם לנושא המחקר ולמטרתו . למיין את המקורות , לבדוק 0 s 77 /< על סמך גירסות שונות בספרים שונים ובזמנים שונים ; ולארגן אותם על פי תוכנית מסויימת . לערוך את המקורות במובאות או כהערות , המשמשות לו אסמכתה להוכחת הנחותיו . בהתאם למטרות המחקר — להשוות את המקורות הללו עם ידיעות היסטוריות ספרותיות אחרות , קדומות או מאוחרות . מטרות המחקר והחיבור מכתיבות את המידה , את הסדר ואת ההדגשה של המשימות הבסיסיות האלה . בתחום החינוך של חז"ל נראה , שלא הרי מטרתם של ביאליק ורבניצקי , או של אליעזר זוסמן סופר , כהרי מטרתם של אסף או של שרפשטיין : ספריהם של מוריס , דרייזין , אברבך , אבנר , טשרנא — שונים זה מזה כמעט בכל ההיבטים , למרות קירבת הכותרות שיש לספריהם . מטרת חיבורו הגדול של אורבך מכתיבה לו גישה שונה אל המקורות ושיטת שיבוץ אחרת . ודאי ששונה מטרת האנציקלופדיה החינוכית מכל המטרות הנ"ל . כשוני המטרות — כך שוני הגישה , השיטה והעיצוב של החומר המקורי בכל חיבור .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help