sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

1 . 4 אין "מסכת תלמוד תורה" במבט ראשון אין הערכת חז"ל את לימוד התורה מתיישבת עם העובדה המתמיהה , שבין שישים ושלוש מסכתות המישנה , בין עשרות המסכתות בתלמודים ( כולל "המסכתות הקטנות ( " אין מ 30 ת אחת שלימה שתוקדש לחינוך . אין "מסכת תלמוד תורה . " פרק לימודי זעיר הוא הפרק השישי ( קניין תורה ) שנוסף למסכת אבות . מסכת "אבות" הקטנה ו"המסכת הקטנה" "אבות דרבנו נתן" הן אולי הקרובות ביותר לקובץ של מאמרים ופיתגמים , משלים וסיפורים בעל אופי חינוכי לימודי ) . הרמב"ם ריכז לראשונה את הלכות תלמוד תורה בספר " אהבה" שב"מישנה תורה . " "ספר החינוך" שנתחבר בסוף המאה הי"ג איננו עוסק בנושאי חינוך אלא בכלל מיצוות התורה . ( אנו יכולים לשער , שחז"ל לא ראו צורך , ואולי אפילו לא רצו , לאסוף ולקבץ דיעות , עצות ותקנות של תלמוד תורה בספר אחד , משום שלימוד התורה הוא צו חיים שקיומו בכל עת , בכל מקום , בכל צורה ; והוא עומד מעל לבול . מנקודת מבטם היה רצוי , כנראה , ל 0 זר את ענייני החינוךבכ ' { . הספרות הלאומית התורנית , כדי שיהיו נזכרים תדיר . אין כמעט מסבת אחת בתלמוד ולא אוסף אחד של מידרשים ואגדות , שאין בהם מעט או הרבה ענייני חינוך , הוראה ולמידה . " והן עד עכשיו לא נתכנס כינוס מלא ושלם של החומר המצוי בתלמודים ובספרות המידרשים . מיספרם של מאמרי חז"ל הנוגעים לענייני חינוך ולדרכי הלימוד עולים לאלפים , והכינוס יפה להם . כינוס זה יראה לנו , שגם אנחנו היהודים הכנסנו את חלקנו , וחלק יפה , למקצוע חשוב זה של התרבות האנושית , ואין אנחנו דלים בו , במידה שנדמה בסקירה ראשונה . '' ( שמחה אסף " , מקורות לתולדות החינוך בישראל " — מתוך ההקדמה . ( בשום תקופה מתקופות רוז"ל ( סופרים , אנשי כנסת הגדולה , הזוגות , התנאים , האמוראים והסבוראים ) לא נוצרה "מישנת חינוך" או "שיטת חינוך" שלימה ומקפח . לא נובל לציין שם של תנא או של אמורא , שהיה " חינוכאי מקצועי" או מיתודולוג מקצועי . הרבה חכמים התבטאו בנושאים אילו בחופשיות ובבהירות . מהם השמיעו דיעותיהם במה וכמה פעמים , עד שנוכל לראותם בבעלי נטייה לעסוק בחינוך ובעלי סמכות חינוכית ( ראה להלן . 6 ו . ( מכל מקום , יש תופעה בסיסית הידועה בעולם הפידאגוגי מאז ועד היום ; תופעת "ההגיונות הסותרים" בחינוך ובהוראה י הדיברגטיות והמחלוקת האינהרנטית בדיעות חז"ל 1 דיעה אחידה וריעות שונות באותו עניין ו זה אוסר וזה מתיר ? זה ממליץ על א' וחברו — על ב ; ' עשה ולא תעשה כמעט באותו עניין ו רצוי ולא רצוי ; אפשר וצריך וכד . ' מתחי קבע שוררים בין חכמים שחיו בדור מסויים , במקום אחד או במקומות שונים . דברים שהיו בתהליך של התהוות — היו בגדר עצה , ולא חייבו את כולם , עד שהתגבשו במהלך השנים ונקלטו באומה , ונעשו תקנת חכמים והוראת בית דין . מה שחסר לחז"ל בביטוי המדעי של דיעותיהם , הם משלימים על ידי '' מעשים שהיו" וממחישים על ידי משלים או דוגמא אישית . הרבה הם נדרשים להיסקים ולהיקשים לוגיים ולשיקולים דידאקטיים . כדי לתקף את דעתם הם נזקקים לשיטת המידרש , הנשענת על ביאור וניתוח של פסוקי תורה .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help