sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

1 . 3 אין לחז"ל תיאוריה חינוכית שיטתית הפידאגוגיה של חז"ל אינה מדע במובן המודרני . דברי חז"ל בנושאי חינוך ובנושאי לימוד הם בעלי אופי אקלקטי . החומר שלהם מפוזר ברוב מסכתות התלמודים ובבל ספרי המידרש והאגדה . הדברים נאמרים במרוצת מאות שנים בארץ ישראל , בבבל ובארצות סמוכות . 1 . 2 הרצף הספרותי נעוץ ברעיון המסורת אדם מודרני , החי במושגים של "זרמים" ו '' אסכולות" בספרות ובאמנות , בחברה ובמדע , המתחלפים בקצב של ארבע שש פעמים בבל מאה שנים , נדרש להסתגל לחשיבה בפרספקטיבה כמעט סטאטית של תופעות כמו תרבות , ספרות , לשון , חינוך , חברה וכדומה , הנמדדות בסדר גודל של עשרות דורות ושל מאות שנים . בפרספקטיבה כזאת קשה לדבר בםרטים על תהליכים ועל זרמים . הנטייה היא לצרף דברים של הילל ושמאי עם דברים של רבן יוחנן בן זכאי ועם דברים של רבי יהודה הנשיא , באולר נאמרו באותם התנאים וכאילו באו ממקור סמכותי אחד , כדי להשיג אותה המטרה . דברים של רב אשי ורבינא , שהם "סוף הוראה" בבבל רצופים לדברים של ר' יוחנן וריש לקיש בארץ ישראל ; והללו נשמעים כהמשך לדברי רבי עקיבה ואלישע בן אבוייה , כאילו היו גם דבריהם המשך ישיר לדברי שמעון הצדיק משיירי כנסת הגדולה . ביחד "מסתכמת" אצל החוקר מסקנה מסויימת ומוכללת של ערך רוחני חינוכי כלשהו , של השקפה חינוכית , של מינהג לימודי או של פעולה דידאקטית . באמת יש מידה סבירה של הצדקה לתפיסה זו : ק ודם בול — המטבע "חז"ל" המשמש את עמנו עד היום , מזהה מאות חכמים בתקופה ארוכה של כמעט אלף שנה . די שמשכיל יהודי יאמר '' חז"ל אמרו" ובבר אין הוא מחוייב לפרט את התאריך , המקום והנסיבות של אותו המקור . עובדה היא , שכל אחת מחטיבות היצירה המצויות בידינו תחת הכותרת "תורה שבעל פה" נוצרה במשך מאות שנים ובפיזור גדול . והנה בפעם אחת , בדור אחד , רוכזה , נערכה ונחתמה על ידי אישים בודדים או על ידי חבורה קטנה של חכמים . מאז התחילו הדורות הבאים להתייחס אל החטיבות החתומות האלה כאל חטיבות מונוליטיות מבחינת הרוח , התרבות , ההלכה וגם החינוך . יצירת הרוח של עמנו כאילו נותקה מן הזמן ומן התנאים הספציפיים ונארזה בפעם אחת ב '' אריזה אידיולוגית" שייצגה את כלל האומה מכאן ואילך , בהשקפת עולם ובהתנהגות מוסרית . הרי חז"ל בעצמם קבעו בתוקף ובסמכותיות , שתורה שבכתב ותורה שבעל פה — שתיהן ניתנו מסיני . המקורות משמשים עדות למיבנה חברתי קיים , פחות מאשר ללבטים ומאבקים בין הנאמנות לאידיאלים לבין המציאות הקשה , וגם למאבקים פנימיים על קביעת עדיפויות בסולם הערכים השונים . " ( חז"ל - פרקי אמונות וריעות , עי . ( 568 במלוא האזהרה או העצה הזאת לא עמדו החוקרים , ונראה לנו שגם "המזהיר" עצמו בכלל זה .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help