sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

1 . 1 ספרות חז"ל — תפיסה מכלילה חוקרים והיסטוריונים של החינוך גובלים "תקופות" על פי חטיבות היצירה התורנית 1 כגון — תקופת הזוגות , תקופת התנאים , תקופת האמוראים , תקופת הגאונים ; או בהכללה — תקופת המישנה , תקופת התלמוד , תקופת תורה שבעל פה , וגם תקופת חז"ל . תקופות אלה מתמשכות על פני כמה וכמה דורות , וגישת החוקר היא להפליל את העובדות , המימצאים , ההערכות והמסקנות . לפעמים אי אפשר לציין תאריכים , מקומות ואפילו אישים . כמעט כל ההיבטים מצטיירים בעינינו בתהליכים ממושכים , שתחילתם וסופם אינם מובהקים . במשך מאות השנים , שבהן נוצרה ספרות חז"ל , בעל פה ובכתב , חלו שינויים גדולים בבל ההיבטים של מערכות החינוך היהודי בארץ ישראל ובגולה . אפילו מושגי יסוד כמו תורה ותורה שבעל פה , דברי סופרים , הלכות ומידרשים ו רב ותלמיד , חבר , חכם , עם הארץ : בית הספר ובית המידרש וכוי — קיבלו משמעות שונה במרוצת הדורות . המונחים הידועים ביותר , במו מיקרא , מישנה , תלמוד , מידרש , תפילה וכד / המופיעים בטקסטים יותר מאוחרים , אינם אלא בשימוש אנאכרוניסטי . עובדה היא , שהרבה עניינים נשארו עלומים , סתומים ובלתי מוכרעים . אלה משמשים סלע מחלוקת לחוקרים עד ימינו . רוב הפלוגתות קשורות בבעיות הכרונולוגיה , בתהליכי התפתחות של רעיונות , מוסדות , מושגים ומעשים . נסיונות לדייק ולדקדק בהבחנות , מביאים על פי רוב לסירבול ולסיכוך יתר . קשה להפריד מרכיב או היבט מסויים מתוך המיכלול ההיסטורי השלם והדינאמי , במטרה לעקוב אחר שורשיו , פרקי צמיחתו , גילויי התפתחותו — עד להשתנותו הגמורה או עד להיעלמותן . קשה לעקוב בשיטתיות אחרי תהליך חינוכי , שבדרך כלל אין אנו יודעים בדיוק מתי , מדוע , היכן ואיך התחיל ; איך התפתח ומתי ואיך נסתיים . מובאה אחת ואפילו צרור מובאות אינם הוכחה בדוקה להנחה מחקרית , להשקפה אידיולוגית ואפילו לא למינהג , אלא לאחר שהם נבדקו להקשרם ההיסטורי ונתמכו על ידי עדויות נוספות . תוארי פועל שכיחים ביותר בספרות המחקר על החינוך היהודי בתקופות חז"ל הם : כנראה ; דומה ש ; ... אפשר לומר ; ניתן לשער וביוצ"ב . כאן כדאי להביא במלואה את "אזהרתו" של א . א . אורבך בשדה מחקר סמוך לשלנו : " מאמרו של רבא , שפתח בשבחם של מוקירי רבנן ואוהביהם , מסתיים בקביעת התכלית שלמענה באה בל ההטפה הזאת , הלא היא התשוקה שיתקבלו דברי חכמים על דעת עדתם . יש במאמר זה משום אזהרה לחוקר , היוצא ללקט מאמרי חז"ל , העוסקים בשאלות מעין פרנסתם של חכמים , מעמדם החברתי , יחסם למעמדות אחרים וכד . ' שירשורם של מאמרים אלה למחרוזת , המצטרפת לכאורה לכלל תיאור של נושא שלם , אין בו בדי להבטיח את מהימנותו של התיאור , גם אם יעלה בידיו להכניסו לדפוסים התואמים יפה מערבת מונחים סוציולוגים . קנה המידה הנקוט עשוי להביא בנקל לידי עיוות הראייה ולכלל חד צדדיות , ולא רק משום שמייחסים ערך רב למאמרים ודרשות , שלשונם החריפה באה לשם שיכנוע והטפה , אלא משום שאגב עיסוק בהם , נוטים להעלים עיין מדרשות וממאמרים המנוסחים לפעמים בקיצוניות לא פחותה מזו ומפי אותם חכמים בתחומים אחרים .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help