sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אף '' יהודיותו" של הקיבוץ מיוחדת היא בנוף הישראלי : חילונות יהודית שאינה מתמצית באי דתיות ובהסתייגות סובלנית מיהדות ההלכה והפולחן , אלא חותרת להגשמת הצדק החברתי , שנזנח על ידי הזרם הרבני של תקופתנו , ולבניית רובד נוסף וחרש של התרבות היהודית ההיסטורית - רובד ההולם את הציביליזציה המודרנית על הישגיה המדעיים והטכנולוגיים , תובנותיה הפילוסופיות ' . ובעיתיותה הרוחנית , החברתית והאקולוגית . אולם לא כר השתגרה דמותה של תנועת השומר הצעיר בדעת הקהל הישראלית . תדמיתה היא כשל עדה סגורה יחסית , יעילה מאוד מבחינה משקית כלכלית , מסורה מבחינה לאומית , בעלת שאיפות שמאליות בלתי מציאותיות בתחום השלום וסדרי החברה - ומשום כף בלתי זריזה במאבק הפוליטי - ואילו בתחום התרבותי היהורי היא מצטיירת כ"כופרת בעיקר " , מנותקת להכעיס מן " השורשים היהודיים" ולוחמת בדת היהודית . תרמית זו אינה זהה כלל וכלל עם ראייתה של תנועה זו את עצמה : לא רק תנועה התישבותית חלוצית בעלת עמדות רעיוניות ופוליטיות מוגדרות , אלא גם זרם רוחני תרבותי בתוך שאר הזרמים ביהדות הפלורליסטית של זמננו , המתמודד זה עשרות שנים ( מאז מועצת התרבות בחדרה בשנת 1935 ועד מועצת התרבות בהזורע בשנת ( 1984 עם בעיות התרבות היהודית והכללית , של היהודי החילוני בעל התודעה ההיסטורית התרבותית של עמו . תודעתו זו מעמידה את חבר התנועה , ואת העולם התרבותי שממנו הוא ניזון , ברצף האורגני של תרבות ישראל מכל הזמנים , לרבות רובדה המודרני , שמוענקת לו לגיטימציה מלאה בשרשרת הדורות . הרדיקליות ( במובן המקורי של מושג זה המורה על תפיסת הבעיות משורשן ) של תנועה זו גרמה לכך שתופיע במאבק האידיאי , המתנהל ביהדות בת זמננו , כקיצונית בעמדתה הסיקולריסטית ובמאבקה על הפרדת הדת הממוסדת מן המערכת המדינית הדמוקרטית , וכן בהתנגדותה לכל נסיון לטשטש את אופיה המודרני של מדינת ישראל על ידי תחיקה דתית . אולם הרבה פחות ידועה היא התשתית הרוחנית האמונתית , שממנה נובעת תפיסתה את הזהות הלאומית יהורית בתקופתנו , ועיצוב התרבות היהודית המודרנית בה . על כן בא קובץ זה לבטא ולשקף - אף כי לא לסכם משנה סדורה - את המחקר , את ההגות הרעיונית , וכמו כן את ההתמודדות הפנימית והחיצונית של זרם זה עם הבעיתיות היהודית רוחנית של תקופתנו . מועצת הקיבוץ הארצי שהתקיימה בשנת 1984 היתה הזירה להתמודדות הפנימית הזאת , ואילו ההקצנה הדתית והלאומנית המתרחשת בתקופה זו במדינת ישראל , דירבנה לתגובה לוחמת - וכל אלה שימשו מאיץ להוצאתו לאור של קובץ זה . נכללות בו גם מסות אחדות של הוגים ואישים שתנועת השומר הצעיר לא שימשה בית גירולם הרוחני , אך קרובים הם אליה בתפיסותיהם . גם במסותיהם עוברת כחוט השני התובנה

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help