sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

השאלות הגדולות , להבהיר ולשנות את השאלות בהתאם לאובייקט לאורך העבודה כולה ולמצוא מיתודות חדשות , בלי לאבד קשר עין עם האוניברסלי . באופן זה , אין עונים הן או לאו לשאלות הפילוסופיות הגדולות , אלא קולטים אותן באופן דיאלקטי בתהליך המדע האמפירי , כלומר : התשובה מונחת בהתפתחות הידיעה האובייקטיבית , התפתחות המשפיעה על עצם צורתן של השאלות . " [ הורקהיימר , , 1931 ע' . [ 41 במאמר אחר מאפיין הורקהיימר את הקשר בין מחקר חברתי ומדעים אמפיריים באמצעות ההבחנה בין תהליך המחקר ותהליך ההצגה . השלב הראשון הוא המומנט האנאליטי , בו השאלות הגדולות של הפילוסופיה החברתית מתורגמות לשפת המחקר האמפירי ונחקרות בשיטותיו . בשלב זה נעשה שימוש בסטטיסטיקה במחקרים קודמים ובמחקרי שטח . שלב שני , הוא השלב האינטגרטיבי , שבו התוצאות של המחקרים הללו מצורפות יחד . הסינתיזה איננה כופה מושגים על חומר הגלם העובדתי , אלא מתווכת בין המושגים הכלליים ( ייתכן שהורקהיימר רואה בהם מעין היפותיזות ) ובין המחקרים האמפיריים , הדנים באספקטים מוגדרים של ההוויה החברתית [ הורקהיימר , , 1934 עמ' . [ 141-139 לדעת הורקהיימר ניתן בדרך זו להתמודד עם משבר המדע , ובעיקר עם המשבר של מדעי החברה , הבא לידי ביטוי בניגוד שבין "מדע החברה" - העוסק במחקר אמפירי של תחומים מוגדרים של המציאות החברתית בלי להתייחס לקשרים בין הממצאים בתחום זה ואלה של שאר התחומים של חיי החברה - ובין "תיאוריה חברתית" שמתייחסת לשאלות המרכזיות של חיי החברה באופן חזיתי , ללא כל ערבויות אמפיריות . הורקהיימר רואה את משבר המדע לא רק כתופעה מצומצמת , מוגבלת לתחום מיוחד של ההוויה החברתית , אלא כביטוי ואף כסמל למשבר החברתי הכולל . . 3 הלמוט דובייל חקר את המודלים השונים של התיאוריה הביקורתית , ומדגיש את החשיבות של המודל האינטגרטיבי של הורקהיימר עבור הפילוסופיה של מדעי החברה . [ דובייל , . [ 1978 . 4 התחושה שהמדע במשבר , המבטא שבר עמוק של התרבות האירופאית בכללותה , היתה רווחת בתקופה זו . ב 1936 פרסם הפילוסוף אדמונד הוסרל ( שהיה מורו של הורקהיימר ) את חיבורו "משבר המדעים כביטוי למשבר השורשי של החיים באנושות האירופית" - חיבור אשר נכלל לאחר מותו בספר משכר המדעים האירופאים והסינומנולוניה הטרנסצנדנטאלית . ( 1954 )

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help