sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ההגות המארקסיסטית המסורתית ומחדשיה בשנות ה , 20 לדידם , אם " התודעה הכוזבת" אחראית להישרדותו של המשטר הקפיטליסטי מעבר למסגרות האובייקטיביות , הרי שאבוזון של אותם מנגנונים הופך להיות נושא מרכזי לגבי השקפת עולם המבקשת להביא לשינוי חברתי . יתרה מזאת , כפי שהמחקרים הכלכליים של פולוק הראו , החכרה הבורגנית לאחר שנית השלושים נכנסה לעידן חדש , שמאופיין על ידי התערבות הולכת וגוברת של המדינה בחיים החברתיים והכלכליים . כתוצאה מכך החברה הבורגנית אינה נתונה עוד במשבר כלכלי "סופני" והאפשרות לשינוי רדיקאלי של החברה לא טמון בתהליכים האובייקטיביים ( כדעת המארקסיזם האורתודוכסי , ( כי אם בתהליכים הסובייקטיביים דווקא . אי לכך , ברור שכדי לאפשר את המשכה של ההגות המארקסיסטית , ואף כדי להעמיד שוב על הפרק את שאלת המהפכה החברתית , מן ההכרח להבין את השפעתם של גורמים אלה ולגבש כלים כדי להתמודד עם שאלה זו . למטרה זו גיבש הורקהיימר מודל תיאורטי שנועד לאפשר "השתלת" כלים מיתודולוגיים הלקוחים מהמדע ה"בורגני" במודל המארקסיסטי . למעשה , מודל זה מהווה פירוש חדשני ונועז של המטריאליזם ההיסטורי , שייתכן מאוד שהוא קרוב יותר לכוונותיו של מארקס מאשר כל הניסיונות להביא את תורתו ופירושיו של אנגלס למעמד של אמיתות יסוד בלתי מעורערות . המודל המארקסיסטי האורתודוכסי העניק לבסיס הכלכלי את הבכורה בהסבר החברתי . לעומתו , מעמיד הורקהיימר מודל שעיקרו התייחסות לחברה ככלל , ושימוש במדעי החברה האמפיריים , שבלעדיהם לא יעלה על הדעת מחקר חברתי . בנאום שנשא בעת התמנותו למנהל המכון ב , 1931 מתאר הורקהיימר את האידיאל המחקרי שעתיד להדריך את המכון : " לארגן על בסיס של ההתלבטויות הפילוסופיות העכשוויות , מחקרים שייקחו בהם חלק פילוסופים , כלכלנים , סוציולוגים , היסטוריונים ופסיכולוגים , בשותפות עבודה של קבע , על מנת לעשות בצוותא מה שבתחומים אחרים ניתן לעשות ביחידות במעבדה . לעשות את מה שכל החוקרים האמיתיים עשו זה מכבר , לאמור , לבחון בעזרת המיתודות המדעיות העדינות ביותר , את . 2 פולוק , ידיד נעורים של הורקהיימר , וחבר ותיק במכון , עסק בעיקר בשאלות של תכנון כלכלי . הוא כתב על תכנון כלכלי בבריה"מ , ומאוחר יותר , על מגמות תכנוניות והתערבות המדינה במשק הקפיטאליסטי שהושפעו מה"ניו דיל" של רוזבלט .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help