sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שנושאם היה החברה והתרבות באירופה , בעידן שלאחר מלחמת העולם הראשונה . הכינוי "תיאוריה ביקורתית" ידוע רק מאז , 1937 כאשר מרבית חברי המכון כבר היגרו לארצות הברית . אלה היו הורקהיימר , אדורנו , לובנתל , מרקוזה , פולוק , פרום ובנימין - שהיו המייסדים והראשונים שברחו מפרנקפורט לפאריס ומשם נמלטו כמה מהם לארצות הברית . מרבית חוקרי המכון אכן היו יהודים , וגם התרומה שאפשרה את ייסוד המכון היתה תרומתו של בעל הון יהודי . ג . שלום כתב עליהם : "רגיל הייתי להגדיר את שלוש הקבוצות - זו הסמוכה לספריית וארבורג , זו הסמוכה למכון למחקר חברתי של מאקס הורקהיימר וזו של "המאגיקנים" המיטפיסיים שסביב אוסקר גולדברג - כשלוש "הכתות היהודיות" הראויות ביותר לעיון , שיהדות גרמניה העמידה מקרבה [ ג . שלום , "מברלין לירושלים , 1982 , " ע' ' . [ 154 ואף על פי כן ידוע לקורא העברי אך מעט על מפעלם התיאורטי של יהודים עילויים אלה , אחרוני נציגי ההגות היהודית הגרמנית - ) האירופית ) ערב השואה , והיא אשר גם היוותה נקודת שבר בתולדות יהודי אירופה כדוגמת הגותם של אנשי "אסכולת פרנקפורט . " [ סילפן , . [ 1990 בהמשך דברינו , נתייחס להתפתחות שחלה באופן בו ראו הורקהיימר וחבריו את משימותיה של "התיאוריה הביקורתית , " כדי לבחון לאחר מכן את התמודדותה עם התפיסה הפוזיטיבית של מדעי החברה ואת תרומתה לניסיון לבאר את ההשלכות הכלל חברתיות של השינויים שחלים בספירת התרבות בחברה בת זמננו . ננסה גם להעריך את הישגיה של ה"תיאוריה הביקורתית" ואת קשריה הסבוכים עם ההתפתחויות באסכולה המארקםיםםית . נידרש גם לשאלה , האם יש היבט יהודי ב"תיאוריה הביקורתית" ועל המשמעות של היבט זה . מן המארקםיזם ( ההגליאני ) אל אסכולת פרנקפורט המלחמה העולמית הראשונה גרמה זעזוע עמוק בקרב האינטליגנציה הצעירה בגרמניה ; מועקה זו הביאה קבוצה גדולה של צעירים מקרב מעמד הביניים לחפש דרך לתקן את פני חברתם . במשך פרק זמן קצר ותחת הרושם של המהפכה ברוסיה השתררה ההרגשה שגם בגרמניה פתוחה הדרך להקמת חברה חדשה , נקייה מהחטאים שאפיינו את החברה הקיסרית . ההרגשה הזאת קירבה צעירים רבים לחוגים הרדיקאליים והשמאליים , אשר ביקשו לחולל גם . 1 ראה ביבליוגרפיה כוללת בסוף הקובץ .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help