sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא מאת : מיכאל מיידן ואברהם יסעור התיאוריה הביקורתית של החברה והתרבות בראשית שנות השלושים , חברו יחד קבוצה של אינטלקטואלים צעירים , מרביתם ממוצא יהודי , במטרה להקדיש את עצמם לחקר החברה והתרבות . פעילותם התרכזה מסביב ל"מכון לחקר חברתי" שליד אוניברסיטת פרנקפורט . הם נודעו בכינוי "האסכולה מפרנקפורט , " למרות שחלק גדול מפעילותם התקיימה בארה"ב , במהלך 20 שנות הגלות שהשלטון הנאצי כפה עליהם . מייסדי ה"אסכולה" הושפעו מהמארקסיזם ומהתנועה המהפכנית שסחפה חלק ניכר מהאינטלקטואלים הצעירים בגרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה , אך היו ערים למגבלות התיאורטיות של המארקםיזם . במקביל , הם הושפעו על ידי הזרמים הרעיוניים שרווחו בתקופתם בתחום הפילוסופיה ( ניאו קאנטיאניזם , הוסרל ותורתו , ( הפסיכולוגיה ( פרויד ותורת ה ^ " ש ^ ט ( " והאומנויות ( סוריאליזם ואקספרסיוניזם . ( מטרתם היתה התחדשות ההגות החברתית במסורת המארקסיסטית - דבר אשר חייב , להערכתם , הפריה הדדית בין הזרמים השונים במארקסיזם לבין הכיוונים החדשים במדעי החברה והרוח , והפניה של התיאוריה לאותם האפיקים של החיים החברתיים והתרבותיים שהוזנחו במידה רבה על ידי ההגות המארקסיסטית המסורתית ואשר לא הלמו את אופיה של החברה הקפיטליסטית המפותחת , המאוחרת . קיבצנו באסופה זו אך מעט מן המאמרים המייצגים של שניים מבכירי ההוגים שנודעו לאחר מכן כ"אסכולת פרנקפורט , " על אף השוני שביניהם , ואשר לעתים מכנים את כתביהם כתיאוריה ביקורתית . הם התלכדו סביב המכון למחקר חכרתי שהוקם בפרנקפורט ב , 1923 אשר יזם ועודד מחקרים

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help