sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

והטביעה חותמה על היהודים וסדרי חברתם ; ג ) התנאים הכלכליים , החברתיים והתרבותיים , בארצות האיסלאם השונות ובתקופות השונות , שהשפיעו על אופיה של החברה היהודית יותר מאשר עשתה זאת הסביכה הנוכרית ככמה ממדינות אירופה בראשית העת החדשה , בגלל המגע ההדוק יותר והיחסים החברתיים והתרבותיים הקרובים יותר שהיו קיימים בין יהודים ללא יהודים ברוב ארצות האיסלאם . המחקר ההיסטורי המודרני מנסה לבחון את המשקל הסגולי של כל אחד מן המרכיבים הללו בחיי היהודים ועל ידי זה לסייע בשחזור העבר ובתיאור נאמן של הרקמות הסבוכות של תולדות היהודים , בלי מגמות אפולוגטיות ובלי היזקקות לדימויים סטיריאוטיפיים . לכאורה פשוטה היא ההגדרה של 'ארצות האיסלאם , ' שהחיבור שלפנינו דן בתולדות היהודים בהן , אך למעשה כמעט כל המדינות שבהן מדובר , ולעיתים אף אזורים גיאוגרפיים שבתוך המדינות , היוו בתקופות היסטוריות שונות יחידות לעצמם מבחינות הרבה וייחודם נתן אותותיו בחיי היהודים בהם . לכן נתחלקו הדיון ואוסף המקורות המלווה אותו לשלוש חטיבות עיקריות — הקיסרות העות'מאנית , כלומר , תולדות היהודים בקידמת אסיה ובחלק מן הבלקן , בסוריה ובארץ ישראל ; אפריקה הצפונית : 'המגרב' ' ) המערב , ( ' מן האוקיאנוס האטלנטי ועד ללבנט ; ו'המזרח , ' הכולל את הארצות הדוברות פרסית ( איראן , אפגניסתן , בוכרה , כורדיסחן , ( את עיראק ואת תימן . כאמור , גם בתוך החטיבות הללו שררו לעיתים תנאים מגוונים והיו קהילות ישראל שהתפתחותן היתה שונה מזו של האחרות . בייחוד מאפיין מצב זה את מצרים , שלאורך הדורות היתה חטיבה לעצמה מבחינה יהודית , והיו זמנים שחיי היהודים בארץ ישראל ואף בסוריה נקבעו על פי הדגם המצרי ; את עיראק , שלקהילות ישראל בה היתה השפעה במקומות שונים ; ובודאי את יהדות תימן , על ייחודה התרבותי והחברתי . יחד עם זאת , דווקא העיון במקורות מצדיק את החלוקה שקבעו מחברי ספר זה , חלוקה שתקל את ראיית הדומה והשונה שבתולדות קהילות ישראל תחת שלטון האיסלאם . לגבי כל אחת מחטיבות גיאוגרפיות אלו מתארים המחברים את המסגרת המדינית שבה חיו ופעלו קהילות ישראל , את מעמדם החוקי של היהודים ואת פעילותם הכלכלית . פרק מרכזי בכל אחת מן החטיבות הוא הארגון הפנימי היהודי , הן כגוף מתווך בין השליטים לבין היהודים בענייני מיסוי וייצוג ענייניהם והן כסמכות מארגנת ומכוונת את סדרי החברה היהודית על כל גילוייה — סדרי בית הכנסת , עשיית דין , שמירה על משמעת פנימית , דאגה לחינוך , ענייני צדקה , קשרים עם קהילות אחרות בתוך המדינה ומחוצה לה ותמיכה ביישוב היהודי בארץ ישראל . דיון מיוחד הוקדש לזרמים הרוחניים ביהדות , ליצירה וליוצרים — גדולי התורה , הרבנים והחכמים — וכן להשפעת הקבלה והשבתאות . דיון מקביל זה מבליט הן את המשותף והן את המיוחד שבתולדות כל אחת מן הקהילות .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help