sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הילדים לומדים להשתמש בסמלים שונים , החל מתנועות היד או הגוף כולו , וכלה בציורים , דמויות בחומר , מספרים , מוסיקה וכיוצא באלה . בגיל חמש או שש הם מסוגלים לא רק להבין את הסמלים השונים , אלא תכופות גם לצרפם יחד בצורה מרשימה ביותר . כעבור שנים אחדות משתנה הכול . הילדים נוטים עתה יותר ויותר להתנהג כמקובל ולעשות מה שעושים האחרים . הם מקפידים לשמור על הכללים ואינם מתירים שום סטייה אפילו בשעת משחק . בדומה לכך אין הם מוכנים לשום ניסוי או חידוש בתחום השימוש בסמלים . הם מגבילים עתה את ציורם להעתקה נאמנה של הצורות המצויות בסביבתם . אחדים מפסיקים לצייר כליל . גם שפתם הופכת שמרנית יותר . אין הם מצרפים עוד יסודות מתחומים שונים לכלל תבניות פיוטיות — צלקות הגוף והשובל שמותיר אחריו המטוס בשמים , חייבים להיפרד זה מזה מעתה ואילך לצמיתות . אף כי יצירתם האמנותית של הילדים נעשית כביכול דלה יותר בתקופה זו , יחס הזלזול הרווח כלפי שלב זה של ''נאמנות למציאות , '' בטעות יסודו . לא זו בלבד שאין הדיוק פוגע בהתפתחות האמנותית , אלא הוא משמש לה כעץ '' חיל חלוץ . '' העיסוק בריאליזם , הרווח בתקופה זו , הנו שלב התפתחותי חשוב בתהליך שבו נרכשים הכללים והחוקים . לאמתו של דבר משפרים הילדים בתקופה זו בהדרגה את יכולתם להבץ יצירות של אחרים ולהגיב עליהן . אולם רק בסמוך לגיל ההתבגרות הם מפתחים רגישות לתכונות החשובות של האמנות — סגנון ביטוי , איזון וקומפוזיציה . רק בתקופה זו נעשה טעמם פתוח יותר והם מסוגלים לקבל יצירות מופשטות או אימפרסיוניסטיות בד בבד עם יצירות ריאליסטיות . חידוד הטעם וההבנה , מכל מקום , מוצא את ביטויו אך מעט בתחום היצירה האמנותית . רק מיעוט קטן מאלה שיצרו באורח חופשי בקטנותם ממשיך בכך לאחר מכן . נראה כי תלמידי פסנתר שהגיעו לגיל העמידה , שלא לדבר על רוב האחרים , מבכרים להשתתף ביצירה האמנותית כחלק מן הקהל . תמונה זו גרמה שכמה מן החוקרים החלו לדבר על עקומת u בהתפתחות האמנותית . החלק הראשון של ה ט משקף את רמת היצירתיות הגבוהה המתגלה אצל ילדים בגיל שלפני תחילת הלימודים , והשקע של 7 י 1 / מציין את תקופת הנאמנות למציאות , שבה יצירתו של הילד מרשימה פחות לדעת רבים . התחייה של עקומת ה ס מתרחשת אצל חלק מן המבוגרים אשר מגיע לרמה חדשה וגבוהה

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help