sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ראש . " בציורים וברישומים של ילדים שעתה זה יצאו מחיתוליהם . ניתן להבחין כמעט תמיד בצבעוניות , עושר הבעה וחוש לקומפוזיציה , המזכירים לפחות באורח שטחי ציורים של פול קליי , חואן מירו ופיקאסו . כל זה נעלם לחלוטין בבית הספר היסודי . כמות הציורים יורדת באורח תלול , ולדעת רבים יורד באותה מידה גם ערכם האמנותי . בד בבד מאבדת לאטה לשון הילדים את הפיוטיות שבה . הורים , מורים ומחנכים , ניסו לבדוק מה גורם לכך : בתי הספר , הטעם הנדוש של רוב המבוגרים , התערערות הסטנדרטים התרבותיים , שקיעתה של תרבות המערב , האונה השמאלית של המוח — אלה ו"שעירים לעזאזל" אחרים אובחנו וגונו . אולם , ניתן להתייחס לתופעה זו במונחים פחות שליליים . אם במקום להשתמש במונחים אלה ננסה פשוט להבין מה קורה לילד , נוכל אולי בסופו של דבר להבין את הדברים בצורה חיובית יותר ובלי ספק מורכבת יותר . שלושה סודות מחכים לסיענוח : מה טיבה של האמנות הילדית ? מה קורה לתור הזהב הזה של תום הילדות ? היש קשר בץ פעילות האמן הילד , לבין פעילותו האמנותית של האמן המבוגר ? ב '' פרויקט זירו'' בהרווארד , צפינו עמיתי ואני בילדים שעסקו ( או חדלו לעסוק ) בפעילויות אמנותיות שונות . אמנם לא הגענו גם אנו וגם עמיתינו במקומות אחרים למסקנות חד משמעיות , אך התקדמנו בהבנת הציורים , השירים והמטאפורות שיוצרים ילדים קטנים . המפתח לאמנות הילדית מצוי בהכנת דפוסי ההתפתחות הכלליים של הילדים . בשנת החיים הראשונה והשנייה לומד התינוק להכיר את העולם ישירות באמצעות חושיו ומעשיו . הוא נפגש עם החפצים — בקבוקים , צעצועים וכיו"ב — וחשוב באותה מידה , הוא זוכה להיכרות ראשונה עם המציאות החברתית . הבנת הילד מוגבלת תחילה למגע הישיר עם החפצים והאנשים המאכלסים את עולמו . לאחר גיל הינקות חלה מהפכה באופי הידע של הילד . מהפכה בעלת חשיבות ראשונה במעלה ליצירה האמנותית . בגיל שבין שנתיים לשבע , מתחיל הילד להכיר את הסמלים השונים של תרבותו ולהשתמש בהם . עתה הוא מסוגל , בנוסף להיכרותו הישירה עם העולם , להסתייע במספר רב של ביטויים סמליים , במיוחד לשוניים , כדי לקלוט ידע ולהעבירו לזולת . בתקופה זו רוכשים לעצמם הילדים רוכם ככולם את השפה המדוברת בסביבתם . אולם השפה אינה האמצעי היחיד ( ובמקרים רבים אף לא החשוב ) להבנת המציאות .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help