sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה למהדורה העברית אני שמח מאוד להזדמנות שניתנה לי להציג מבחר זה מתוך כתלי לציבור הקוראים הישראלי . הפרקים הכלולים במבחר זה לקוחים משני מקורות עיקריים : האחד — קובץ מאמרים שהתפרסמו באנגלית ב 1982 בספר בשם : '' אמנות , חשיבה ומוח : גישה קוגניטיבית ליצירתיות , '' ( ( Art , Mind and Brain : a cognitive Approach To Creativity והשני — מחקר חינוכי ופסיכולוגי , שהתפרסם כספר ב : 1983 '' תבניות חשיבה : התאוריה על האינטליגנציות המרובות , '' ( Frames of Mind : The Theory of Multiple Intelligences ) צירופם של פרקים משני ספרים אלה מציג בפני הקורא את עבודתי בצורה הטובה כיותר , והייתי ממליץ על מבחר דומה גם לקוראי האנגלית . בשנים 1967-1966 הצטרפתי לקבוצת מחקר בשם "פרוייקט זית" בהרווארד , והייתה לכך השפעה מכרעת על חיי האקדמיים . מטרת הפרוייקט הייתה לברר את הבסיס התיאורטי של החינוך לאמנות . הסיבה לשם המיוחד הייתה דעתו של מייסד הקבוצה , הפילוסוף נלסון גודמן , שלא קיים כל ידע שיטתי בנושא זה . כפסיכולוג צעיר במסגרת "פרוייקט זית , " לקחתי על עצמי לחקור את התפתחותם של כישורים ומיומנויות הממלאים תפקיד מרכזי באמנויות השונות , אצל ילדים רגילים ומחוננים . בתחילת דרכי הייתי חסיד נאמן של תורת פיאז'ה , ואולם אט אט הגעתי למסקנה כי בהשקפתו של פיאז'ה על ההכרה לא יוחד מקום מתאים לאמנויות . תוך דו שיח מתמיד עם הנחותיו של פיאז'ה , קיוויתי לסייע ביצירת פסיכולוגיה התפתחותית של האמנויות , שתשלים את הפסיכולוגיה ההתפתחותית של פיאז'ה , אשר מתמקדת בחשיבה המדעית רציונאלית . כהשלמה למחקר ההתפתחותי שערכתי כעשרים השנים האחרונות , עסקתי גם במחקר מקביל בנוירופסיכולוגיה . בעבודתי עם חולים פגועי מוח ניסיתי להבין כיצד אובדים כישורים אמנותיים , וכישורים אחרים הנזקקים לשפת סמלים , כתוצאה מפגיעה מוחית . אגב מחקרים אלה , נתקלתי בתופעות מרתקות ( אף כי טראגיות , ( שסייעו לי להבין את מבנה חבישתן והמיומנות של אמנים רגילים ושל אמנים גדולים . כתוצאה ממחקרי ההתפתחותיים והנויתפסיכולוגיים הגעתי למסקנה בלתי צפויה ומרחיקת לכת : טעות היא לראות כאינטליגנציה האנושית יכולת סינופטית אחת , שאפשר למדוד בצורה מהימנה באמצעות '' מבחן אינטליגנציה . " נכץ יותר לראות

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help