sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

במרכז , והצבת מודל יחסים השואף לשוויוניות בינו לבין מוריו ומחנכיו הוא שגרם להיעלמות המסר החינוכי מספרות הילדים המודרנית . ערכים חינוכיים חשובים ומשמעותיים , כגון כיבוד הורים ונימוס , נעלמו כמעט לגמרי . ספרות הילדים איבדה את תמימותה ונעשתה אירונית , צינית וביקורתית כלפי עולם המבוגרים . רמות הילד המעוצבת בספרות הילדים המודרנית היא דמות המתקשה להתמודד עם גבולות ואיסורים , שהם חלק מהמציאות , ולעתים אינה מסוגלת לקבל סמכות . בשנות השבעים חל שינוי בגישה להבעת רגשות : החידוש ד ^ ןא בחשיפה ובאמירה גלויה במקום הצנעת הדברים והסתרתם , האופיינים לשירת הדור הקודם . במקום רמות ילד המשלים עם מצבו הנחות מעמידה השירה ילד המגלה מה הוא חש כשמנסים לעצב אותו . וכך הופך השיר הלירי לכלי ביטוי פסיכולוגי ולראי לנפש הילד העכשווי , כשהמבוגר הכותב את השיר רואה בדמות זו מודל נכון ואותנטי . השיר מאפשר גם למבוגר לראות עצמו מנקודת התצפית של הילד ולפתח את הכושר להבינו . אך לא רק רמות הרובר הילד נשתנתה , גם דמויות בני המשפחה והיחסים שביניהם מעוצבים בשנות השבעים בצורה שונה . בשנות טרום המרינה היה האב חוק , גבוה , כל יכול , מגנו ומחזקו של הילד החלש והזקוק לחסות . האם כמו האב גם היא דואגת למחסורו של הילד , מטפלת ומגנה עליו , אך גם מחנכת וגוערת בו כשהתנהגותו אינה ראויה . ההורים הוצגו גבוה מעל הילד נמוך המעמד . משנות השבעים ואילך הילד הוא שווה זכויות ומעמר , מותר לו להעיר הערות להורים ולחלק להם ציונים על התנהגותם . בשנות הארבעים ובסמוך להן תואר האב כעובד עבודה קשה ומאומצת , חרוץ וגא בעבודתו . אופי התפקידים , שבהם נושא האב בשנות הארבעים ובסמוך להן היה בעיקר כזה הכרוך בעבודת כפיים : בנאי , סולל , חקלאי . כך , למשל , 4 בשירו של זאב , יש לי דוד בנהלל , מספר הדובר הילד על הדור "החורש בשבע מחרשות , " זורע וקוצר , נוטע כרמים ומגדל פרות ברפת . אביו של הדובר בשיר הוא 'רק ' בנאי : "אבי בנאי / אמר לי אבי : / בוא אתי ולמד לעבור . / בטון לערב / לבנה להניח / רק לא תתעצל / אריח ואריח / יש לך בית / על אדמת ישראל . " מול דוגמאות אלה ואחרות מוצגים עיסוקיו של האב בשנות השבעים ואילך בארץ בעיסוקים בעלי יוקרה וכבוד . לא הצגת העשייה למען הכלל , אלה העצמה הפרטית של היחיד השולט באנשים , במפעלים ובממון . כך , למשל , בשירו של אלי רווה , האבא שלי י : "והאבא שלי הוא רב פעלים / ממונה

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help