sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק א מי מחנך את מי ? השתקפות יחסי מבוגרים וילדים ביצירות לילדים המשפחה היא תא חברתי וכל שינוי שחל בחברה משתקף בה בדרך זו או אחרת . בספרות הילדים תופסים יחסי המשפחה מקום נכבד , והתמורות שחלו בהם בין שנות הארבעים וסמוך להן לבין שנות השבעים והשמונים משתקפים בספרות זו . מהשוואת ספרות הילדים שנכתבה למן שנות העשרים וער לשנות החמישים לזו של שנות השבעים בולט השינוי שחל בחלוקת התפקידים שבין הורים לילדים . אם בשנות טרום המדינה היה ברור , כי ההורים הם הסמכות המחנכת ומנחילת הערכים הרי בשנות השבעים התערערה הסמכות הזאת ער שלעתים כמעט מתבקשת השאלה מי מחנך את מי : ההורים את הילדים או להפך . ניל פוסטמן בספרו אבדן הילדות ' טוען , כי התקשורת , ובייחוד הטלוויזיה , פרצה את הגבולות בין עולם הילדים לעולם המבוגרים וגרמה בכך במידה רבה לאבדן הילדות . ספרות הילדים המודרנית היא משום כך פחות ילדית , ונוטה פחות מקודמתה להשתמש באלמנטים ייחודיים "לילדים בלבד . " הנמען שלה הוא "כל אדם" באשר הוא . המסרים שלה כמעט שאינם מכוונים למטרות חינוכיות ושוב אינה נתפשת כאמצעי אלא כמטרה בפני עצמה . 2 זאת ועוד , העולם המודרני כיום "שייך לצעירים" . הם משתלטים בנקל על טכנולוגיית המחשב , הם קובעים את אפנת הדור הקשורה ב ' גרו אמנסיה ' ( השכחת הזקנה , ( והם אלה המשמשים דמויות הזדהות להוריהם , המנסים לחקותם . שוב אין ההורה חזק "יודע כול" ולכן גם בעל הסמכות , ( פרט ליתרון הכלכלי , ( אלא לכל היותר חברו של הילד . במקרים רבים הילד חש עצמו נעלה וחכם ממחנכיו , מהוריו וממוריו ואינו מהסס להשמיע דעותיו בגלוי . גרשון ברגסון ' סבור , כי התורות החינוכיות הגורסות את העמדת הילד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help