sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

את כל היצירות שנכתבו לילדים בין שנות העשרים לשנות החמישים למעין חטיבה אחת ( להוציא מקרים בודדים שעליהם נצביע כיוצאים מן הכלל ) . תקופת היישוב מאופיינת בערכים ציוניים של מדינה נבנית , מרינה 'בדרך ;' הנאמנות לערכים לאומיים כמו קולקטיביות , עבודה וחלוציות , שיתוף ושוויון נתפסה כבעלת חשיבות עליונה . מבחינת המבנים הספרותיים והפואטיקה מקובלות היו בספרות הנורמות של סופרים יוצאי רוסיה ופולין . בראשית שנות השבעים התחילה תקופה של חיפוש דרך וסימני שאלה באשר להווה ולעתיד של העם . האידיאלים , נורמות ההתנהגות והתרבות - נשתנו . לא עוד חברה סוציאליסטית שוויונית , לא עור הסתפקות במועט ורצונו של הפרט לתת לכלל . במרכז עומד היחיד , צרכיו ורצונותיו . מבחינת נורמות הכתיבה אימצו לעצמם כותבי הספרות לילדים את נורמות הכתיבה האנגלו סאקםית , שבלטה בה התופעה של כתיבה לילד כאל מבוגר , והשתחררו מנורמת 4 הכתיבה הרוסית נוסח צ ' וקובסקי ' ואחרים , של כתיבה מיוחדת לילדים . בפרקים הבאים נדון בחמישה נושאים מוגדרים בהם ניכר הפער שבין דמויות הילד והמבוגר של ספרות הילדים בשנות הארבעים לבין אלו של ספרות הילדים בשנות השבעים . בחרנו להתמקד כאן בנושאים הקשורים במשפחה : יחסי ילדים והורים ויחסי אחים . בדיקת כל נושא אחר ( כמו מוטיב הכלב , למשל , אז - כלב שמירה , היום - כלב תפנוקים ) תעלה , כך ניתן לשער , ממצאים דומים . בכללות הדברים עולות המסקנות הבאות : ( א ) ביצירות לילדים בתקופת היישוב מופיע הילד כחסר תחכום וחסר ניסיון , תמים ופתוח לכל השפעה . על המבוגר להקנות לו נימוסים והרגלים , ערכים וידע בהתאם לגילו , ולמנוע ממנו ידע שאינו הולם את גילו . ביצירות לילדים של שנות השבעים מופיע הילד כבעל ירע והבנה - לעתים מעל לאלו של הוריו . המבוגר מסוכסך ברגשותיו , הילד מבין לנפשו של המבוגר הנבוך . הידע והניסיון פתוחים עקרונית לפני הילד כמעט בכל גיל . ( ב ) הילד ביצירות לילדים של שנות הארבעים הוא בראש ובראשונה יצור חברתי , כלומר חלק מקולקטיב , והוא חייב ללמוד - כך מציגה אותו הספרות - לוותר , להתאפק , להפנים כעסים ותלונות . המבוגר מגלם את הנורמה החברתית ומורה לילד כיצד לנהוג לפיה . בספרות שנות השבעים הילד מוצג בראש ובראשונה כאינדיבידואום , כפרט , בלא שימת לב לזיקתו ולקשריו החברתיים . הרגש מושם על ה ' אני ' של הילד . היצירה הספרותית מציגה את כעסיו , שנאותיו וקנאותיו ומעודדת אותו לתת להם ביטוי . היא מנסה למצוא מענה לצרכיו הפסיכולוגיים של הילד , מבטאת את מה שהילד רוצה לומר , אך מתקשה לבטא בגלל מגבלות לשוניות . ספרות זו מעניקה לגיטימציה לביטוןם

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help