sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

פתח דבר השוואה בין תקופות היסטוריות יכולה להיעשות משתי פרספקטיבות שונות : בהדגשת הרצךו והמעבר ההדרגתי שביניהן או בהדגשת השוני ביניהן . היסטוריונים , סוציולוגים ואף חוקרי ספרות נוטים לכיוון זה או אחר בהתאם לרצונם לתקן מוסכמות או להבהיר ולחדד את התופעות המאפיינות כל אחת מן התקופות לשם הסקת מסקנות לעתיד . בספרו , , Centuries of childhood מתאר פיליפ אריאס ' את גלגוליה של תדמית הילד בחברה האירופית למן ימי הביניים ועד לעת החדשה . מבחינה מתודית קשה לעקוב אחר תמורות חלקיות וכמעט בלתי נראות לעין בתוך גלגולי תדמית אלה . פשוט יותר להתייחם לתקופות מוגדרות הסמוכות זו לזו ולבדוק את התמורה לאחר שנתהוותה ולא תוך כדי התהוותה . זו הייתה דרכו של אריאס וזו תהיה גם נקודת המוצא של ספר זה , שעניינו השינוי בתדמית הילד , וביחסו להוריו ולסביבתו , כפי שהם משתקפים בספרות הילדים העברית והישראלית . לא על השינוי הריאלי פסיכולוגי בנפשו של הילד וברוחו ידובר כאן , אלא על השינוי שעברה תרמית הילד - תרמית המנטליות הילדותית ותרמית הסביבה החינוכית האידיאלית , בזמנים שבין ראשית היישוב בארץ וער שנות החמישים , לבין שנות השבעים והשמונים ואילך . השינוי שנדון בו חל הן בתפישת מעמדו ועולמו הפנימי והחיצוני של הילד והן בהצבת הנורמות שראוי לילד להפנימן וראוי לספרות הנכתבת עבור הילד לייצגן . תדמית הילד - כך מראה אריאם , מגלמת את התדמית העצמית הרצויה , כמעט האוטופית , של החברה . ילדים הם בכורח ביולוגי תקוות העתיד , מעין ייצוגו של העתיד בהווה והסיכוי שיש בידינו לעצב את חברת העתיד . בחברה , שמרכז עניינה הוא גאולת הנפש , הילד הוא סמל התום שלפני החטא הקדמון . חברה , שראתה בתבונה את מרכז החיים האנושיים , התייחסה אל הילד כאל ' לוח חלק ' וראתה צורך ללמדו להיות בר תועלת . ואילו חברה , שאיבדה את ביטחונה העצמי , נוטה להשליך את ספקנותה גם על דמות הילד , כשם שחברה , הרואה באינדיבידואליות מסד הכרחי לתפקודה , תראה גם בילד פרט בעל ייחוד בכוח . החברה שואפת לעצב את הילד בתבניתה שלה . ננסה לחשוף כאן את התדמיות הללו בשתי תקופות היסטוריות בארץ ישראל , כפי שהן משתקפות בספרות לילדים , בתקופת היישוב ומשנות השבעים ואילך . אשר לתקופות הנדונות ברור שאפשר לחלקן לתקופות משנה ; עם זאת , נוכל להראות כי האידיאלים של אבות היישוב , אנשי העלייה השנייה והשלישית , הם שהשפיעו על הערכים , על המודלים ההתנהגותיים ועל התדמית הרצויה של הילד . אלה מופיעים ביצירות ילדים ער שנות החמישים , ומאפשרים לכנס

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help