sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבחינת מחשבת "האדם החושב את האדם עצמו - אדם שהוא הוא והוא יודע את עצמו , " בניסוחו של פויירבך . ובדרך זו התגבשו לאחר מכן שיטות פילוסופיות שונות שנפרדו ביניהן לפעמים בצורה קיצונית בתפיסותיהן הספציפיות לגבי הבעיות השונות , כגון הפילוסופיה של החיים , המרכסיזם והאקסיסטנציאליזם , אך משותפת לכולם המגמה האנתרופולוגית הנ"ל , וכן הדגשת דרכו האישית של ההוגה בהעמדת השאלות , אפילו הכלליות והמופשטות ביותר . ניתן לראות כשיא בתהליך הרדיקליזציה במפנה האנתרופולוגי המתואר כאן את התהוותה של האנתרופולוגיה הפילוסופית בשנות ה 20 של המאה הנוכחית , כתחום פילוסופי עצמאי השואף להגדרה מדוייקת ולהתמודדות עם כל הפרובלמטיקה הקשורה לחיי האדם . כפי שהסביר זאת בשנת 1928 מקס שלר - המייסד הרשמי של האנתרופולוגיה הפילוסופית - בהקדמה למסתו " מקומו של האדם בקוסמוס : " הבעיתיות של האדם כלפי עצמו היא כעת מקסימאלית , ומתוך מודעותו לגבי חוסר ידיעת את עצמו במהותו מתחיל למעשה עכשיו לחפש את עצמו בצורה חדשה , עצמאית , פילוסופית בעיקרה , ובו בזמן מנסה להשתמש לצורך זה בכל אוצרות הידע שנצברו על ידי מדעי האדם החלקיים השונים " . לכל השיטות הפילוסופיות שהתגבשו בזמננו בעניין זה יש , על אף ההבדלים ביניהן , מכנה משותף : ההכרה בהכרח לעצב מחשבה חדשה שנושאה יהיה האדם השלם , בניגוד למדעי האדם היום , כגון : הפסיכולוגיה , הסוציולוגיה , האנתרופולוגיה הביולוגית או התרבותית , שכל אחד מהם עוסק בהיבט אחד בלבד , אם זה גופו , נפשו , פעולתו או יצירתו של האדם . משימתה של מחשבה כוללנית זאת היא למקם את האדם בטבע ולברר את ייחודו בתהליך התהוות היקום והחיים בכלל , לא מתוך עיון בנתונים הפיזיים , הפסיכולוגיים והביולוגיים של הוויית האדם בלבד אלא גם מתוך התייחסות ליצירתו של האדם בתרבות , בהיסטוריה ובמישור הדעות והאמונות . ' גם במחשבה היהודית המודרנית אנו עדים לתהליך של התרכזות מודגשת בשאלת האדם . נכון הוא ששאלה זאת היתה מאז ומתמיד שאלה מרכזית בהגות היהודית - מתוך התייחסות בולטת לאורך כל תולדותיה לערכה המוסרי המכריע של ההתנהגות החופשית והאחראית של האדם - אך ניתן לציין שבמקביל למפנה האנתרופולוגי המתואר לעיל בהגות המערבית המודרנית - וכרוך בו למעשה - חל מפנה דומה גם בהגות היהודית החדשה . לאחר שפינוזה , נתגלה גם בהגות זו הצורך להתמודד עם כל הבעיות שהעלינו לעיל , ובמיוחד , ביחס למשמעותה ולקיומה של היהדות ותפיסת האדם והאלוהים שבה . למעשה , היה על כל ההוגים החשובים וכל הזרמים הרעיוניים שבהגות היהודית החדישה להתמודד עם פרובלמטיקה זאת . גם

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help