sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לקביעת אוטונומית האדם וכבודו כיוצר חופשי ו"תכלית בפני עצמו" המהווה עבורו , לפי ניסוחו של ש . ה . ברגמן : "יורשו של אלוהים . " ש . ה . ברגמן רואה בקאנט ולא בשפינוזה את אבי המפנה האנתרופולוגי המתואר , שכן בהגותו של שפינוזה אין עדיין תורה מפורשת על מעמדו המיוחד של האדם במציאות ויש בה רק רמזים , אולם לי נראה , שרק המפנה שחל בהגותו של שפינוזה בהעמדתו את כל החקירה הפילוסופית על יסוד התבונה האנושית הריבונית , איפשר לקאנט להגיע לרדיקליזציה שאכן קיימת בשאלתו על מהות האדם . יתירה מזו : שפינוזה הוא , לדעתי , ההוגה המודרני הראשון שעיגן בהעמדה זו של התבונה האנושית את כל הבעיות והדילמות של הבנת האדם את עצמו . בעיות ודילמות אלה מעסיקות אותנו עד עצם היום הזה : מהו האדם בטבע ובעולם כולו ? כיצד ניתן להשתית על בסיס התבונה ולא על בסיס ההתגלות מוסר אוטונומי שיאפשר לפרט להגיע לחיי שלווה במדינה ליברלית המבוססת אף היא על חוק התבונה ? שפינוזה הינו גם ההוגה המודרני הראשון שהסיק מעמדה פילוסופית כנ"ל את רוב המסקנות העיוניות והמעשיות - אף הקיצוניות ביותר - לגבי התחומים והמסגרות הרלוונטיים לחיים האנושיים : החברה , המוסר , המדינה והדת , על כל ההשלכות ההרסניות הידועות של תפיסתו ביחס ליהדות ולהמשך קיומה ההיסטורי . נכון הוא , כפי שמציין ש . ה . ברגמן , ששפינוזה לא טיפל בבעיית האדם בגוף ראשון . לא היחיד הממשי , החי בנסיבות טבעיות , חברתיות והיסטוריות מסויימות הוא הוא נושא חקירתו , אלא האדם באשר הוא אדם . אולם , בעיית האדם בגוף ראשון לא נדונה אף אצל קאנט , ולמעשה , התוכנית הפילוסופית שניסח קאנט בארבע השאלות הנ"ל לא הוגשמה כלל בכתביו בתחום האנתרופולוגיה . גם אם ניתן להצביע על התגברות ההתעניינות בשאלת האדם בשיטות המטפיסיות הגדולות של האידיאליזם הגרמני , בייחוד אצל שלינג ופיכטה , הרי גם היא מתייחסת לכבודה של האנושות בכללותה ולא לפרט החי בנסיבות קונקרטיות ותוהה על עצמו ועל משמעות חייו . התמקדות השאלה האנתרופולוגית סביב שאלת היחיד והמעבר להגות פילוסופית שאינה מושתתת בהכרח על התיאולוגיה או המטפיסיקה , הופיעו דווקא בהגות התגובה לעיונים של האידיאליזם הגרמני . כוונתנו להוגים שהתחילו לשאול בשם ה"אני" הקיים בתנאים ממשיים מוגדרים . נקודת המוצא של ההתבוננות הפילוסופית הועברה בהגות זו לאדם החי בתור אני פרטי , ממשי , שדרכו בלבד ניתן לתפוס את העולם ( שלינג בתקופתו האחרונה , שופנהאואר , שטירנר , ניטשה , ( ליחיד השואל ישירות על זיקתו לאלוהים ( קירקגור , ( ולאדם בתור "האנחנו האנושי" כיסוד ההשגה והחיים החברתיים היהודיים של האדם באשר הוא ( פויירבך . ( בדרך זו חלה במהלך המאה ה 19 התהוותה של המחשבה האנתרופולוגית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help