sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

והוא הדין במקרה 'המשמעת . '' אופן הקניית המשמעת והשליטה העצמית לנן שנתיים יהיה שונה מזה הנקוט לגבי בן חמש . ואם אנו רוצים , שהקניית המשמעת תהיה יעילה , עלינו להכיר את טיבו של ילד בן שנתיים ולדעת באיזו מידה הוא מסוגל לשלוט על דחפיו , וכן מהי המערכת השכלית של בן חמש ועד כמה הוא מסוגל לשתף פעולה אתנו . מן הראוי לדעת איפוא , כי אצל ילד בן חמש מופיעים , או חייבים להופיע , ניצני מצפון וראשית שליטה עצמית , ובמצפון זה יכולים אנו להסתייע להתחלת הלמידה . אך כיוצא בזה כדאי לדעת , כי לילד בן שנתיים עדיין אין כושר שליטה פנימית , ודבר זה יש להביא בחשבון בחנכנו אותו לקראת רכישת מצפון . ברור , כי השיטות בהן ננקוט בחינוך בן שנתיים יהיו שונות מאלו שנשתמש בהן לגבי בן החמש . לפיכך אין לדבר על "משמעת" סתם , בלי לתאם את העקרונות ואת השיטות לכל שלב ושלב בהתפתחות הילד . הרעיון לחיבור ספר זה בא לי מהלן סטירס בורגיס , עורכת עתון , "Scribner ' s " שהתעניינה בהדרכת הורים ומחקרים קליניים בילדים . המחקרים הקליניים הנערכים בילדים קידמו לדעתה הרבה את הבנת הפסיכולוגיה של התינוק והפעוט , והמחקר הפסיכולוגי בתחום התפתחות ה"אני" מרבה לסייע לחינוכו של הילד , אלא שמעט מזער מן החומר הזה מוכר להורים . לפיכך סבורה היתה , כי ההורים יהיו מעוניינים בספר , שבו ייבחנו כמה מן הבעיות האלה לאור המחשבה והמחקר בשדה m בימינו . זו היתה תחילת פעולת גומלין בין העורכת והמחברת , שהצטיינה בקירבה רוחנית , והספר שנתגבש הוא איפוא פועל יוצא של פגישות רבות לאיךםםור , שהיו מוקדשות לעריכה ותיקונים . אף על פי שהאחריות על הרעיונות המובעים בספר זה מוטלת עלי , רצוני להודות כאן בגלוי על החוב שאני דובה לחוקרים ומלומדים בתחום זה . כתבי א נ נ ה פ ר ו י ד על פסיכולוגיית ה"אני" ומחקריה על ההתפתחות בתקופת הילדות הקדומה שהפיצו אור על עולם הילדות , שימשו לי כמדריך לספר זה . כן נסתייעתי הרבה בעבודותיו של רנה ס פ י ץ בפסיכולוגיה של החינוך בחלקים שונים של הספר , ביחוד בפרקים בי . ר ; ט . ' כתבי היי נץ הארטמאן וארנסט קריס המנוח על הפסיכואנאליזה של ה"אני * השפיעו עמוקות על דרך מחשבתי , ומעבודותיהם שאבתי כמה רעיונות , שנראו לי כבעלי ערך מעשי בחינוך הילד . מחקריו של ז'א ן ם יא ד ה על תפיסת המציאות אצל הילד סיפקו חלק מן הרקע לתיאור ההתפתחות הנפשית בילדות הקדומה . אולם ברצוני להדגיש , כי על אף שחוקרים אלה השפיעו על דרך מחשבתי בתחום זה , לא נסיתי לייצג דעותיהם ( אלא אם כן ציינתי זאת

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help