sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

של עובדים שכירים ( או מובטלים , ( ספקי ההון של זולתם וקורבנותיו כאחד . אדרבא , מגמות מסוימות בהתפתחות הקפיטליזם המוקדם , שהמניפסט הצביע עליהן בזמנו , לא הגיעו לכלל הבשלה אלא בזמננו אנו . כאשר המניפסט מציין את עוצמת התפשטותו של הקפיטליזם , את הדחף הטבוע בו לשכלל בלי הרף את כל טכנולוגיות הייצור , לחתור בהתמדה להשתלטות על שווקים חדשים , "לקעקע את כל חומות סין , " לבנות לעצמו "קן בכל מקום" ולכפות על כל האומות "את מה שמכונה ציווליזציה , כלומר , להיות בורגנים" - נקראים הדברים כאילו נתחברו לא בתגובה על הקפיטליזם המוקדם של ימי מארקס ואנגלס , אלא כפרוגנוזה של הקפיטליזם המאוחר , האגרסיווי , "הגלובאלי , " של ימינו אנו . גם המהפכה הדיגיטאלית והאינפורמטיווית לא שינתה מהותית את הדיכוטומיה המעמדית הטבועה בקפיטליזם . היא רק איפשרה להחליף חלק מפרולטריון היזע הפורדיסטי הישן בפרולטריוךהמוחות המודרני . אבל גם כאשר כוח הייצור הדומינאנטי הופך להיות שכלו של האדם העובד , ממשיכה עבודתו השכירה לשמש מקור לרווחים של מעסיקיו והשיטה ממשיכה להנציח את עצמה : מוחו של האדם גם הוא הופך לסחורה בשוק ה"חופשי : " ניתן להשתמש בו או להשליכו בהתאם לתכתיבי ההון . " הדיקטטורה של הפרולטריון , " לפחות במתכונתה המעוותת , הסטליניסטית , נגמרה בכי רע . אבל האומנם הדיקטטורה של ההון - ולו גם בלבושה הליבראלי להלכה - היא היא החלופה שהאנושות המפוכחת , המתוחכמת כל כך , זכאית לה על סף המאה ה ? 21 התפרקותה של מדינת הסעד , הנחשבת לפאר ההישגים של הקפיטליזם במאה ה , 20 שלושים וחמישה מיליון המובטלים הכרוניים בשבע כלכלות ההון המפותחות ביותר ( G 7 ) או מגיפות הרעב המתפשטות בעולם השלישי - עם כל חומרתן של תופעות אלה - אין בהן עדיין כדי לבטא את מלוא אופיו האנטי הומאני של הקפיטליזם המאוחר . מעולם לא הייתה הדיקטטורה של ההון שתלטנית יותר , חודרת יותר לא רק לכל ארץ בעולם אלא גם לכל פינה בחייו האישיים של האדם , מכתיבה לו דפוסי התנהגות כלכליים ופוליטיים , מעוותת לפי "צרכי השוק" את רמת צרכנותו התרבותית , את טיב טעמו האמנותי , את סף רגישותו המוסרית , וקוצבת לו אפילו את מידת המתירנות הסקסיסטית הממוסחרת . מעולם לא היה הצורך בחלופה הומאנית יותר ל"קץ ההיסטוריה" הקפיטליסטי - לא רק כורח חברתי , "אובייקטיווי , " "תיאורטי , " אלא גם צורכו האישי של הפרט , של "האדם כייצור בן מינו . " היכן מצויה לפיכך נקודת ארכימדס לראשיתה של תמורה ? - אין ספק :

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help