sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

בישראל : היהדות השבטית קהילתית , המגדירה את עצמה במונחים לאומיים ( או דתיים לאומיים , ( והיהדות האוניברסלית , השואפת ל"תיקון" כלל עולמי . סוג האוניברסליזם היהודי שוולצר משחזר ממקטעים מקראיים אינו משקף בהכרח את המתח שבין חילוניות לדתיות - אף שוולצר מגדיר את עצמו כיהודי חילוני הרואה ביהדות תרבות פרשנית - שכן סוג האוניברסליזם שהוא מנסח כאן , מעצם הגדרתו , שולל את כפייתה של דרך חיים אחת על אחרות . ברמה העקרונית , עמדתו אינה שוללת העדפת סמכות אלוהית על פני סמכות ארצית , קרי , משפטית חוקתית או עממית . במובן זה , סוג אוניברסליזם זה מתגבר על הפיצול הדיכוטומי בחברה הישראלית בין היהדות החילונית ליהדות הדתית , ועל כן , באפשרותו להעשיר את הדיון הציבורי בישראל בשאלות של זהות , ואולי להפיג מעט את המתחים הנובעים ממשבר הזהות המלווה את תפיסת הזהות והעצמיות היהודית מראשית ימיה של התנועה הציונית . וולצר נשא את הרצאותיו באוקספורד חודשים ספורים לפני מהפכת הקטיפה בפראג ונפילתה של חומת ברלין - שני אירועים דרמטיים שניתן לחוש בהתרחשותם הקרבה לכל אורך הטקסט . "השנה המופלאה , " כך כינה וולצר את שנת 1989 מאוחר יותר . אירועי התקופה הפיחו בו תקווה להתגשמותה של חלופה אוניברםליסטית - "דרך שלישית" לקפיטליזם ולקומוניזם ; היינו , ליברליזם פלורליסטי הנאמן לערכים סוציאל דמוקרטיים אוניברסליים ויחד עם זאת מעוצב בהתאם למאפיינים לאומיים תרבותיים פרטיקולריים . מראות רבבות המפגינים הנושאים לפידים ושלטים בשם האמת והצדק גילמו בעבור וולצר כמיהה אנושית אוניברסלית לחירות - החופש משעבוד , מדיכוי , מכפייה , מהשפלה

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help