sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הוואה מותאמת מהי ? ההוראה המותאמת היא גישה חינוכית , המכירה בקיומה של שונות בין בני האדם , והמאמינה שתפקידו של בית הספר להיענות לשונות זו תוך התאמת הסביבה הלימודית לצורכי הלומדים ולדרישות תכנית הלימודים . גישה חינוכית זו גורסת , כי יש להעמיד את התלמיד במרכז התהליך הלימודי , לאפשר לו קצב למידה והתפתחות המותאמים לו עצמו , להציב בפניו מטרות לימודיות , חברתיות ואישיות ההולמות את יכולתו , נטיותיו וצרכיו , תוך שיתופו בתהליך , והבטחת קידומו כיחיד וכחבר בקבוצה . כל אלה בהתייחסות למטרות הלימודיות והחינוכיות של בית הספר והחברה . לתלמיד אפיונים קוגניטיביים וריגושיים ייחודיים לו עצמו , אך יש לו גם צרכים וחובות כחבר בקבוצה . אפשר לכאורה לחשוב , כי קיימת סתירה בין טיפוח היחיד לבין היענות לצורכי החברה . הגישה החינוכית החברתית הומניסטית , המכירה בזכות קיומה של שונות בין בני אדם טוענת , שההכרה בזכותו של היחיד להיות שונה מאחרים אינה עומדת בניגוד לתפקודו החברתי . יתר על כן , טיפוח היחיד והאוטונומיה שלו , וההכרה בייחודם של אחרים , תורמים לא רק ליחיד עצמו אלא גם ליצירת חברה בריאה : "בתפיסת האינדיבידואציה כתהליך היסטורי , שבו הולכת ומתרחבת מודעותו והווייתו העצמית של היחיד , נעוץ ההסבר של משמעותה החברתית . האינדיבידואציה היא תהליך של גיבוש אישיותם של יחידים , שבלעדיו אין התאגדותם בבחינת חברה אלא בבחינת עדר . כל דרך המונעת את האינדיבידואציה פוגעת לא רק ביחיד אלא גם בחברתו , כיוון שחברה המורכבת מיחידים שהתפתחותם נפגמה , תהיה לעולם חברה פגומה " ( לם , 980 ו , עמ ' . ( 40 העיקרון המנחה את יישומה של ההוראה המותאמת בבית הספר הוא איפוא התאמה בין הפרט הלומד , שהוא חלק מקבוצה , לבין הסביבה הלימודית , על מנת ליצור שינוי במצב העכשווי של הלומד ( חן ואחרים . ( Corno & Snow , 1986 ; 1975 כדי להשיג התאמה זו , מופעלת אסטרטגיית הוראה דיפרנציאלית , הכוללת שימוש במגוון רחב של טכניקות , שיטות ואמצעי הוראה , והמערך הארגוני הבית ספרי עובר התאמה לצרכים הלימודיים והחברתיים של הפרט והקבוצה ( חן ואחרים , ; 1975 כהן , . ( 1990 הגישה מניחה , שהאסטרטגיה הדיפרנציאלית יעילה ומשמעותית אם היא מתנהלת בגישה מערכתית , שבה בית הספר הוא היחידה המרכזית לשינוי . מטרות ההוראה המותאמת מטרותיה של ההוראה המותאמת מתמקדות בקידום ובטיפוח התלמידים בשלושה תחומים מרכזיים : הקוגניטיבי , האישי והחברתי . בתחום הקוגניטיבי חותרת הגישה לקידום ההישגים הלימודיים של כלל התלמידים , תוך התייחסות למטרות תכנית הלימודים של משרד החינוך והתרבות , ותוך הבחנה בין מטרות בסיס משותפות לכלל התלמידים ובין מטרות אחרות , שונות , לתלמידים השונים . קידום

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help