sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מיפוי הגורמים מלמד , כי כיתה , העשויה להיות מוגדרת כהומוגנית על פי קריטריון של ידע , או של יכולת למידה , יכולה להיות הטרוגנית על פי מאפיינים אחרים . כך , למשל , כיתה המגלה הומוגניות מבחינת הרצונות והנטיות האישיות של תלמידיה , כגון - לימוד אמנות מתוך בחירה אישית , יכולה להיות הטרוגנית מכל בחינה אפשרית אחרת : סגנונות למידה , קצב למידה , סגנון חשיבה וכדומה . או כיתה שהוגדרה כהומוגנית בסגנון למידתה , יכולה להיות הטרוגנית במשתנים כגון יכולת למידה אישית , מיומנויות חברתיות , נטיות אישיות , וכדומה . יתר על כן , כל ילד עשוי להגיע להישגים שונים במקצועות שונים , או בתנאי למידה שונים , והפער בין הישגיו יכול להיות גדול . קצב ההתקדמות בלימודים של אותו ילד עצמו במקצועות השונים , עשוי אף הוא להיות שונה . אכן נמצא , כי ילדים מתקשים מאוד , מחד גיסא , ותלמידים מצטיינים ביותר , מאידך גיסא , עשויים לגלות שונות קיצונית ביותר בהישגיהם במקצועות השונים ( חן , . ( 1989 הסביבה הלימודית תורמת אף היא להטרוגניות הכיתה . שכן משתנים רבים ( הכוללים , בנוסף לסביבה הפיסית , גם מרכיבים כגון : זמן , משאבי אנוש , ותק וניסיון של צוותי ההוראה , חומרי למידה , תכניות לימודים וכיו"ב , ( עשויים אף הם להשפיע באופן שונה , ישיר או עקיף , על האפשרויות ויכולת הלמידה של הלומדים השונים . לאור הדברים האמורים לעיל ברור , שאין כל אפשרות ליצור הקבצה הומוגנית מבחינתו של הפרט , שכן מאפייני הפרט הלומד רבים מקריטריוני ההקבצה האפשריים . בתי ספר רבים מנסים "לייעל '' את הלמידה , ולשם כך הם יוצרים הקבצות הומוגניות על פי קריטריונים של רמת ידע ו / או יכולת אישית . כיתה הומוגנית כזו מבוססת על קריטריון קוגניטיבי , המבטא מספר מוגבל של מאפיינים , שהם רק חלק מאלה המשפיעים על הלמידה ועל הישגי תלמידים . התחשבות במאפיינים מסוימים בלבד מונעת הישגים קוגניטיביים נוספים ומונעת גם הישגים חברתיים , אישיים וריגושיים , שנמנים עם המטרות החינוכיות של כל בית ספר . במקום להשקיע מאמצים בקביעת מסגרות הומוגניות ל"ייעול" ההוראה , יש איפוא להכיר בשונות ובהטרוגניות הקיימת בכל כיתה כנקודת מוצא בסיסית בארגון ההוראה והלמידה . ההוראה המותאמת מאפשרת לצוותי ההוראה למצוא דרכים להתמודדות עם שונותם של תלמידיהם , בבואם לממש מטרות לימודיות , חברתיות ואישיות . "גישה זו חותרת לאופטימיזציה של הלמידה , כאשר כל תלמיד ותלמיד יכול להגיע לשיפור מרבי של הישגיו" ( חן ואחרים , 975 ו עמי . ( 16 כל התלמידים , מן המתקשה עד המצטיין , יכולים למצוא מקום בכיתה הטרוגנית , המזמנת אפשרויות למידה והתפתחות אישית וחברתית למגוון גדול של לומדים . ההוראה המותאמת מאפשרת למורה לפתח שיקולי דעת , דרכים וכלים , שבעזרתם יוכל להיענות לצורכיהם של תלמידים בכיתה ההטרוגנית , וזאת בהתאם למקצועיותו של המורה , להתארגנות בית הספר ולגודל הכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help