sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הכיתה ההטרוגנית וההוראה המותאמת השינויים המהירים והתכופים , העוברים על החברה המודרנית בעקבות התפתחויות מואצות בתחומי הכלכלה , הטכנולוגיה והחברה , מציבים את בית הספר במרכזה של החברה והופכים אותו למוסד בעל עוצמה רבה ( שמידע , . ( 1987 מדינת ישראל ביקשה לבנות מערכת חינוכית , שתשפיע על צורת החברה ועל תוצרי חינוכה . על כן המדיניות הלאומית והחינוכית מבוססת על החלת עקרון ההטרוגניות בכל כיתה , הן בבתי הספר היסודיים והן בחטיבות הביניים . מדיניות זו נקבעה לאור הצורך לקדם את ההישגים הלימודיים של כלל התלמידים ולטפח תהליכים של אינטגרציה חברתית . מטרותיה החינוכיות והחברתיות של ההוראה המותאמת נגזרות ממדיניות זו . על פי גישת ההוראה המותאמת , המסגרת לביצוע תהליכי הוראה למידה , שיביאו לקידום האינטגרציה החברתית בתהליך צמיחתו של הפרט ולעידודה , היא הכיתה ההטרוגנית . הנחת היסוד של הגישה המותאמת , המכירה בקיומה של שונות בין לומדים , מביאה לתפיסה לימודית וחברתית , המבקשת לקיים את כל תהליכי החינוך בכיתת האם ההטרוגנית . זו נתפסת כמסגרת לימודית , חברתית וארגונית , המאפשרת ללומדים שונים להתחנך , להתקדם בהישגים , ולהתחבר עם מגוון רב של חברים . ההטרוגניות , על פי תפיסתנו , מאפיינת כל קבוצה של אנשים , ולפיכך כל כיתה היא הטרוגנית . המושג כיתה הטרוגנית מציין לא רק את מידת הפיזור של אוכלוסיית תלמידים על פי הבדלים באינטליגנציה ובהישגים לימודיים . כיתה הטרוגנית היא מכלול של פרטים , השונים זה מזה בנתונים רבים . רקע , תכונות אישיות , סגנון למידה , נטיות , צרכים , רצונות , יכולת , קשיים ומשתנים רבים נוספים . כל אלה הופכים כל אחד מהתלמידים לאישיות ייחודית . מקור ההטרוגניות של הכיתה הוא , אם כן , במאפייני הלומד שניתן להציגם במערכות אחדות ( חן ואחרים , 975 ו . ( מערכת מאפיינים אחת מגדירה את התנהגות הלומד בכיוון של התפתחות ושינוי . אלה הם מאפיינים כגון : רמת חשיבה , עמדות וערכים , ידע , מיומנויות מוטוריות , מיומנויות חברתיות , דרגת שליטה במושגים וכדומה , דהיינו - כל אותם משתנים , שתהליך ההוראה מעוניין להשפיע עליהם במסגרת בית הספר . המערכת השנייה כוללת מאפיינים קבועים יחסית , או כאלה שקצב השתנותם איטי , כגון : סגנון חשיבה , סגנון למידה ומשתני אישיות שונים . מערכת נוספת כוללת את כל אותם המאפיינים , המביאים לידי ביטוי את אישיותו של התלמיד כפרט - נטיותיו , כישרונותיו , רצונותיו , יכולת הבחירה שלו והתעניינותו בנושאים שונים . מערכות אלו חופפות ומשלימות זו את זו , ולעתים קיימים קשרים הדוקים בין המאפיינים השונים . כך , לדוגמה , במקרים רבים יש קשר בין יכולת אישית גבוהה , הצלחה בלימודים בתחום העניין האישי , ומוטיבציה גבוהה ללמידה . תרשים 1 ( בעמוד הבא ) מציג מיפוי של גורמים ומאפיינים רבים , היוצרים את ההטרוגניות של הכיתה . במלבנים מתוארים גורמים ביולוגיים , חברתיים , תרבותיים ואחרים , חיצוניים לבית הספר , המשפיעים על שונות הלומדים . גורמים אלו נמנים עם אותם משתנים או

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help