sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מהוואה יחידנית להוואה מותאמת המושגים "הוראה יחידנית" ו"למידה יחידנית" מופיעים בספרות המקצועית זה בצד זה ומשמשים לתיאור גישות ושיטות השונות זו מזו באידיאולוגיה , בתפיסות החברתיות ובדרכי היישום . אי בהירות לגבי משמעותו של המושג הוראה יחידנית רווחת גם בקרב אנשי המעשה החינוכי בישראל ובעולם . לפני יותר משני עשורים ניתח גיבונס ( ו ( 197 שיטות ותכניות שונות הנושאות את הכותרת "הוראה יחידנית" או אינדיבידואליזציה והשווה ביניהן . מעבודתו עלה , כי התכניות היו שונות זו מזו בפירוש שהן נותנות למושג אינדיבידואליזציה . תמונה דומה התקבלה מעבודתו של בישופ . ( 1971 ) הוברר שאחד המקורות המרכזיים לאי הבהירות הוא כפל המשמעות של המושג "יחידנות . " בדבריו על כפל המשמעות של המושג ציין גיבונס ( 1971 ) שתי משמעויות . האחת צרה , המתייחסת לתלמיד כפרט הלומד לבדו , או בהנחיה אישית של מדריך או מורה ; המשמעות השנייה רחבה יותר , ומתייחסת להתאמת ההוראה ליחיד באמצעות מגוון רחב של שיטות , תהליכים , אמצעים , תכנים ועוד . על פי המשמעות הרחבה , היחיד מצוי במוקד העשייה ושיקולי הדעת החינוכיים , אך הוא אינו לומד בהכרח לבדו . הוא עשוי ללמוד בקבוצה וגם במסגרת הכיתה כולה . השימוש במשמעות הצרה מתאים לתיאור של למידה עצמית , למידה מודרכת , למידה באמצעות מחשב , וכדומה . השימוש במשמעות הרחבה מתאים לתיאורן של גישות חינוכיות מקיפות יותר , כגון החינוך הפתוח , הפעלתני והיחידני . גודלד , ( 1974 ) שהתייחס גם הוא לכפל המשמעות של המושג למידה יחידנית , טען כי " כל למידה היא למידה אינדיבידואלית ( יחידנית . ( אין בנמצא סוג אחר של למידה ... כל אחד מתנסה ברגע זה בחוויה לימודית ייחודית ... ואולם , לא כל למידה היא למידה רצויה ... ההוראה האינדיבידואלית היא רעיון איכותי , גישה אחרת אל התהליך החינוכי , גישה שנועדה לשפר את איכות הלמידה של כל אחד " . ( עמ' ( 3-2 דבריו אלה מכוונים למשמעות הרחבה של המושג , להתאמת ההוראה ליחידים שונים . אי הבהירות והיעדר אחידות בשימוש במושג יחידנות , או אינדיבידואליזציה , הוסברו גם על ידי לביא . ( 1984 ) לביא מבחין בין תכניות הדוגלות באינדיבידואליזציה אינסטרומנטלית החותרות לצמצום או לביטול השונות בין הלומדים , לבין תכניות הדוגלות באינדיבידואליזציה פרסונלית , השואפות לטיפוח הכישורים והתכונות הייחודיות לכל תלמיד , תוך כיבוד השונות של הלומדים והיענות לצרכיה המגוונים . תכניות האינדיבידואליזציה האינסטרומנטלית נוקטות בשיטות של הקבצות ולמידה לקראת שליטה . עם תכניות האינדיבידואליזציה הפרסונלית ניתן למנות את החינוך הפתוח , החינוך היחידני , החינוך הפעלתני ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help