sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ההוראה המותאמת מניחה ששינוי חינוכי של ממש אפשרי אם הוא מתבצע בגישה מערכתית , שלפיה בית הספר פועל כיחידה חינוכית ארגונית שלמה , בעלת תרבות ארגונית משל עצמה . גישה מערכתית זו מחייבת התייחסות לכל מרכיבי המערכת , הפדגוגיים והארגוניים , ושיתוף כל בעלי העניין - תלמידים , מורים , מנהל , מפקח , נציגי הקהילה וההורים . במקומות שהגישה המערכתית הבית ספרית מורחבת לגישה מערכתית יישובית , לא רק בית הספר אלא המערכת החינוכית ביישוב כולו נערכת לקראת השינוי . את שורשיה הרעיוניים של ההוראה המותאמת אפשר למצוא במסורת היהודית ובמסורות עתיקות אחרות הדנות במעמדו של הלומד ובמעמדו של המלמד . גלגוליו המודרניים של הרעיון "חנך לנער על פי דרכו" קיימים בחשיבה של הפילוסופיה החינוכית ושל הפסיכולוגיה הקוגניטיבית והפסיכולוגיה ההומניסטית . לרעיונותיהם ולחשיבתם החינוכית של הוגי דעות וחוקרים כגון דיואי , פיאז ' ה , רוג ' רס ואחרים הייתה השפעה רבה על גיבושה ועיצובה של ההוראה המותאמת . הם העמידו את חינוכו של הילד במרכז התהליך החינוכי ומיקרו , כל אחד בדרכו , את תשומת הלב להבדלים הקיימים בין הלומדים השונים , לחשיבות תהליכי הלמידה ולא רק תוצריה , ללמידה מתוך עניין וסקרנות , לחשיבות האמונה של הלומד ביכולתו ללמוד , ליחסי הגומלין שבין הפרט לחברה ולעקרונות רבים אחרים המהווים בסיס לחשיבה החינוכית של ההוראה המותאמת ( בריקנר ואחרים , . ( 1994 הוקע לצמיחתה של ההוראה המותאמת במחנת > שואל הדמוקרטיזציה של מערכות החינוך במערב וגם בישראל והאתגרים החברתיים והחינוכיים שניצבו לפני מערכת החינוך בישראל באמצע שנות השישים ובראשית שנות השבעים , שימשו רקע לצמיחתה של ההוראה המותאמת בישראל ( חן ואחרים , ; 1975 בריקנר ואחרים , 1994 . ( מן האתגרים האלה ניתן למנות שניים , שחשיבותם גדולה במיוחד והם עדיין רלוונטיים לחברה הישראלית גם בשלהי שנות התשעים . האחד - קידומם וטיפוחם של כלל התלמידים במערכת חינוך הטרוגנית , והאחר - הכנת התלמידים לחיים בחברה הטכנולוגית של ראשית שנות האלפיים . מדינת ישראל של ראשית שנות השישים , כמו בשנות התשעים , התאפיינה באוכלוסיית תלמידים הטרוגנית במיוחד . חוק חינוך חובה וגלי העלייה משנות החמישים הביאו אל מסגרות הלמידה תלמידים שונים , מקצתם מקבוצות אוכלוסייה חלשות , שמרבית תלמידיהן הוגדרו "טעוני טיפוח . " אחד האתגרים המרכזיים של מערכת החינוך באותה תקופה היה לקדם את ההישגים הלימודיים של כלל התלמידים ולהגדיל את שיעור המצליחים לרכוש ידע , מיומנויות וערכים הדרושים לתפקוד יעיל בחברה המודרנית ( חן ואחרים , . ( 1975 אתגר זה התחדד על רקע הדילמה שהחינוך מצוי בה בבואו לממש שני יעדים סותרים לכאורה : שוויון ומצוינות - יעדים , שעברו תמורות רעיוניות מאז שנות החמישים ועד היום ( פלד , . ( 1984

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help